حَمیّت وتعصب ضد انصاف
حمیت وتعصب ضد انصاف
… وَ الاِنصافُ ضِدُّهُ الحَمیَّهُ . کتاب الکافی ج1 ص74
وانصاف ضدش حمیت است .
حمیت که همان روح تجاوز از حد و روح تعدی از حق است به شدت مانع وبه شدت ضد انصاف است .
شاید مانع اصلی وعلت العلل جلوگیری از انصاف همین حمیت باشد وتمام موانع از همین حمیت جاهلانه وغرور بی جا ناشی شوند چون حمیت همان جانبداری نفسانی ولجاجت بر باطل است.
فکر می کنم حدیث امام علی (ع) به نحوی به همین معنی اشاره دارد که فرمود :
اَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِکَ وَاَهلِکَ وَخاصَّتِکَ وَمَن لَکَ فیهِ هَوًی.
وقتی که نفست ، اهلت ، نزدیکانت وهمچنین آنهایی که هوادارشان هستی مطرح شد به انصاف عمل کن. یعنی مواظب باش تعصب خانوادگی ، تعصب خصوصی ها ونزدیکان وتعصب دوستی وآنهایی که هوای شان را در سر داری مانع اجرای انصاف نشوند چراکه این امور از چیزهایی هستند که باید مراقب باشی تا انصاف آسیب نبیند وتضعیف نگردد.
تعصب وهوس مداری ، قوم وخویش گرایی، راه را برای اجرای انصاف دشوار می کنند وسد طریق می نمایند وبا وجود این امور نیل به انصاف سهل الوصول نخواهد بود .
… وَ الاِنصافُ ضِدُّهُ الحَمیَّهُ . کتاب الکافی ج1 ص74
وانصاف ضدش حمیت است .
حمیت که همان روح تجاوز از حد و روح تعدی از حق است به شدت مانع وبه شدت ضد انصاف است .
شاید مانع اصلی وعلت العلل جلوگیری از انصاف همین حمیت باشد وتمام موانع از همین حمیت جاهلانه وغرور بی جا ناشی شوند چون حمیت همان جانبداری نفسانی ولجاجت بر باطل است.
فکر می کنم حدیث امام علی (ع) به نحوی به همین معنی اشاره دارد که فرمود :
اَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِکَ وَاَهلِکَ وَخاصَّتِکَ وَمَن لَکَ فیهِ هَوًی.
وقتی که نفست ، اهلت ، نزدیکانت وهمچنین آنهایی که هوادارشان هستی مطرح شد به انصاف عمل کن. یعنی مواظب باش تعصب خانوادگی ، تعصب خصوصی ها ونزدیکان وتعصب دوستی وآنهایی که هوای شان را در سر داری مانع اجرای انصاف نشوند چراکه این امور از چیزهایی هستند که باید مراقب باشی تا انصاف آسیب نبیند وتضعیف نگردد.
تعصب وهوس مداری ، قوم وخویش گرایی، راه را برای اجرای انصاف دشوار می کنند وسد طریق می نمایند وبا وجود این امور نیل به انصاف سهل الوصول نخواهد بود .