اداری، اجتماعی

پرهیز از تملق در ارائه محصولات در فضای مجازی  

پرهیز از تملق در ارائه محصولات در فضای مجازی  

در تبلیغات ،  باید همواره حقیقت و واقعیت را بیان نمود و محصول  را  همان گونه که هست   به مشتری شناساند  واز اظهار نکته های غیر حقیقی ، تصنعی ونمایشی پرهیز  نمود .

تملق یعنی تعریف بی جا یا نادرست از یک شخص ویا یک شیء .  به عبارت دیگر ،  تعریف فوق استحقاق و فراتراز حقیقت از یک شیء یا شخص را  تملق گویند .

آنچنان که امام علی (ع) فرمودند : ”  اَلثَّناءُ بِاَکثَرِ مِنَ الاِستحقاقِ مَلَقٌ” ؛[1]   تعریف و تمجید بیش از استحقاق ، تملق است .

این سخن حاکی از آن است که تبلیغ و تعریف از یک متاع و کالا یا شخص ، سازمان و برنامه و سیستم  ، بیش از اندازه و فراتر از استحقاق ، تملق است و تملق امری ناپسند و به دور از سیره پیامبران است می باشد ؛ آنچنان که امیر سخن حضرت امام امیرالمومنین(ع)فرمود: ” اِیّاکَ وَ المَلَقَ فَاِنَّ المَلَقَ لَیسَ مِن خَلائِقِ الاِیمانِ” ؛ [2]

از تملق بپرهیز ؛ چرا که تملق از اخلاق ایمان ومومن نیست .

ویا نیز فرمود: ” لَیسَ المَلَقُ مِن خُلُقِ الأنبِیاءِ” ؛[3]  تملق از شیوه های پیامبران نیست.

حاصل سخن آنکه ، استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ کالا ها ومحصولات ، امری پسندیده بوده وبه نوعی استفاده بهینه به شمار می آید ؛ اما باید مواظب بود تا به منظورتبلیغ کالا برای فروش در دام تملق ، اغراق  ،  لاف و گزافه گویی و خلاصه ، تعریف بی جا و فراتر از واقعیت و حقیقت گرفتار نگردید ؛ چرا که این امر به دور از کرامت انسان و به دور از اخلاق ایمان و انبیا است و تملق ولاف زنی بدترین نوع دردها است ؛ چنانکه امام امیر المومنین(ع) فرمودند : ” اَدوَءُالدّاءِ اَلصَّلَفُ” ؛[4]    بدترین درد ، لاف زدن و ستایش بی جا است .

پس تبلیغ در فضای مجازی ، بسیار نیکو و پسندیده است ؛ اما به شرط عاری بودن از لاف و گزاف .

[1]  –   نهج البلاغه ، حکمت 347

[2]  –  غررالحکم ، حدیث7453

[3]  –  عیون الحکم والمواعظ ،  ص409

[4]  –  غررالحکم ، حدیث 2858

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا