اخلاقی

عفیف اسیر شهوت شکم نیست

عفیف اسیر شهوت شکم نیست
انسان عفیف خود را از شهوت حفظ می کند و شهوت بر او غالب نمی شود چه شهوت شکم و چه شهوت دامن . متاسفانه شهوت شکم مثل شهوت دامن آسیب مهمی است برای انسان و پیامبر (ص) از چنین شهوتی بر امت خود خائف بود و می فرمود :
تَلاثٌ اَخافُهُنَّ عَلی اُمَّتی مِن بَعدی : الضَّلالَهُ بَعدَ المَعرِفَهِ وَمُضِلّا تُ الفِتَنِ وَ شَهوَهُ البَطنِ وَالفَرجِ . (کافی ،ج2،ص79،ح6 )
سه چیز است که از امتم پس از خودم می ترسم یکی گمراهی پس از شناخت راه حق ، دوم فتنه های گمراه کننده و سومی شهوت شکم و دامن .
و همین مضمون را با عبارتی دیگر این چنین بیان داشت :
اَکثَرُ ماتَلِجُ بِهِ اُمَّتی النّارَ الاَجوَفانِ البَطنُ وَ الفَرجُ . (کافی ،ج2،ص79،ح5 )
بیشترین چیزی که باعث ورود امت من به آتش جهنم می شود دو میان تهی است: یکی شکم و دیگری دامن
یعنی این دو اگر مهار نشوند ، کنترل نگردند و از نظارت روح عفت خارج شوند ودر اختیار شهوت در آیند قطعا موجب سقوط در جهنم می گردند.
و بهترین چیزی که می تواند شهوت را از طغیان باز دارد همین عفت است . چنانکه امیر المومنین (ع) فرمودند:
اَلعِفَّهُ تُضَعِّفُ الشَّهوَهَ . (غررالحکم ، ح4128)
عفت شهوت را نا توان و کم توان می کند .
و انسانی که هنوز اسیر شهوت است باید بداند که روح عفت در او ضعیف شده و به زیور عفت آراسته نگردید . آنگونه که حضرت علی(ع) فرمود :
لَم یَتَحَلَّ بِالعِفَّهِ مَن اشتَهی ما لا یَجِدُ . (غررالحکم ح7552 )
به زیور عفت آراسته نگردید کسی که به آنچه نیاز ندارد میل و شهوت نشان می دهد
پس باید به زیور عفت آراسته شد تا اسیر شهوت شکم گردید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا