عفیف اسیر شهوت شکم نیست
عفیف اسیر شهوت شکم نیست
انسان عفیف خود را از شهوت حفظ می کند و شهوت بر او غالب نمی شود چه شهوت شکم و چه شهوت دامن . متاسفانه شهوت شکم مثل شهوت دامن آسیب مهمی است برای انسان و پیامبر (ص) از چنین شهوتی بر امت خود خائف بود و می فرمود :
تَلاثٌ اَخافُهُنَّ عَلی اُمَّتی مِن بَعدی : الضَّلالَهُ بَعدَ المَعرِفَهِ وَمُضِلّا تُ الفِتَنِ وَ شَهوَهُ البَطنِ وَالفَرجِ . (کافی ،ج2،ص79،ح6 )
سه چیز است که از امتم پس از خودم می ترسم یکی گمراهی پس از شناخت راه حق ، دوم فتنه های گمراه کننده و سومی شهوت شکم و دامن .
و همین مضمون را با عبارتی دیگر این چنین بیان داشت :
اَکثَرُ ماتَلِجُ بِهِ اُمَّتی النّارَ الاَجوَفانِ البَطنُ وَ الفَرجُ . (کافی ،ج2،ص79،ح5 )
بیشترین چیزی که باعث ورود امت من به آتش جهنم می شود دو میان تهی است: یکی شکم و دیگری دامن
یعنی این دو اگر مهار نشوند ، کنترل نگردند و از نظارت روح عفت خارج شوند ودر اختیار شهوت در آیند قطعا موجب سقوط در جهنم می گردند.
و بهترین چیزی که می تواند شهوت را از طغیان باز دارد همین عفت است . چنانکه امیر المومنین (ع) فرمودند:
اَلعِفَّهُ تُضَعِّفُ الشَّهوَهَ . (غررالحکم ، ح4128)
عفت شهوت را نا توان و کم توان می کند .
و انسانی که هنوز اسیر شهوت است باید بداند که روح عفت در او ضعیف شده و به زیور عفت آراسته نگردید . آنگونه که حضرت علی(ع) فرمود :
لَم یَتَحَلَّ بِالعِفَّهِ مَن اشتَهی ما لا یَجِدُ . (غررالحکم ح7552 )
به زیور عفت آراسته نگردید کسی که به آنچه نیاز ندارد میل و شهوت نشان می دهد
پس باید به زیور عفت آراسته شد تا اسیر شهوت شکم گردید