ویژه

سلام علیکم  از استادی شنیدم که این روایت امام عسکری علیه السلام که مادر ما حجت بر مااست غلط است چون حجت با علی متعدی شده است لذا معنای آن می شود که مادر ما علیه ما اهلبیت  حجت هستند . آیا درست است ؟ ضمنا مفهوم این حدیث ومتن حدیث را بفرمایید.

سلام علیکم  از استادی شنیدم که این روایت امام عسکری علیه السلام که مادر ما حجت بر مااست غلط است چون حجت با علی متعدی شده است لذا معنای آن می شود که مادر ما علیه ما اهلبیت  حجت هستند . آیا درست است ؟ ضمنا مفهوم این حدیث ومتن حدیث را بفرمایید.

 

جواب

بسمه تعالی

متن حدیث چنین است

عَنِ الإمَامِ الْعَسْکَري: «نَحْنُ حُجَجُ اللّهُ عَلَی خَلْقِهِ وَ أُمُّنَا [جَدَّتُنَا] فَاطِمَةُ حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْنَا».

امام حسن عسکری(علیه السلام) فرمودند: ما حجّت‌های خدا بر خلقش هستیم و مادرمان فاطمه(علیهاالسلام) حجّت خداست بر ما.

منابع:

تفسير اطيب البيان، طیب، ج‏۱۳، ص۲۲۵؛ أسرار فاطميه، شيخ محمد فاضل مسعودی، ص۱۷ و ۵۳ و ۶۹ و ۹۹ و ۱۵۴ و ۴۱۰؛ فاطمة الزهراء بهجة قلب مصطفى، همدانی، ص۷۴۴، ح ۷.

حجت یعنی برهان ودلیل وهر آنچه را که بشود با آن استدلال نمود .

فاطمه (ع) حجت است یعنی دلیل زندگی ما وراهنمای زندگی ما است  یعنی سیره او وسخن او برای ما سند ودلیل وراهنما است . تعدی حجت به “علی” الزاما معنایش قیام واقدام به ضرر نیست مثلا اگر پیامبر ویا ائمه هدی (ع) حجت برما هستند آیا معنایش این است که به ضرر ما هستند ؟ ابدا . معنایش این است که سیره وسخن شان دلیل وراهنما ونیز سند صحت ودرستی کار ما است .وروز قیامت می توانیم برای اقدامات مان استدلال کنیم که کار ما مستند به سخن وسیره امامان ما بود .

ائمه هدی(ع) هم  می توانند حضرت صدیقه کبری (س) که معصومه است وبخاطر همین عصمت حجت هم هست را به عنوان حجت وراهنمای خود قرار داده وسیره وسخن اورا سند عمل خود قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا