دسته‌بندی نشده

آثار  و فضائل روزه

آثار  و فضائل روزه

 

1-صحت وسلامت

روزه علاوه بر آثار روحی و روانی  وآثاراجتماعی ورفتاری  آثار بهداشتی هم دارد  وبرای جسم هم مفید ومؤثر است.

پیامبر (ص) فرمود:   صُو مُوا تَصِحُّوا. روزه بگیرید که اگرچنین کنید سالم می مانید. (بحارالانوار، ج 96، ص 255)

 

( ولی روزه را نباید به قصد صحت بدن گرفت هر چند صحت بدن از عوارض و آثار آن به شمار می آید. یعنی اگر چه روزه موجب سلامت و صحت بدن است و لکن قصد روزه برای صحت بدن، روزه را باطل می کند. بلکه روزه باید به نیت انجام دستور الهی صورت پذیرد)

 

وفرمود:

لِکُلِّ شَئٍ زَکاةٌ وَ زَکاتُ الأبدانِ الصِّیامُ.

برای هر چیزی زکات است وزکات بدن روزه است .(بحار الانوار ، ج93 ، ص124)

 

یعنی بخشی از انرژی بدن باید صرف روزه شود. که اگر چه بدن بخشی از انرژی خود را هزینه روزه می کند اما در عین حال در مقابل صحت وسلامت کسب می کند.

 

2- سپر آتش   

 

پیامبر (ص) فرمود:

اَلصَّومُ جُنَّهٌ مِنَ النّارِ

روزه سپری است در مقابل آتش.  (كافي،ج4،ص62، ح1)

البته دو فرصت خوب برای آمرزش گناه یکی ماه مبارک رمضان ودیگری  صحرای عرفات.

و باید دانست که گناه را جز خداوند نمی بخشد. وگرنه اگر نبخشد باید عذاب شوند تا آثار گناه در آتش قیامت زدوده شود.

 

3- به یاد قیامت شدن

 

امام رضا (ع) نسبت به علت وجوب روزه فرمود:

 

لِكَي يَعرِفُوا ألَمَ الجُوعِ و العَطَشِ، و يَستَدِلُّوا على فَقرِ الآخِرَةِ.

تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نيازمندى خود در آخرت پى برند.

( علل الشرائع ، ص ۲۷۰)

 

4- بیاد فقرا افتادن

 

از امام حسين (علیه السلام)سئوال شدعلت وجوب روزه چیست؟ فرمود :

لِيَجِدَ الغَنيُّ مَسَّ الجُوعِ، فَيَعُودَ بِالفَضلِ على المَساكينِ.

 

تا توانگر رنج گرسنگى را بچشد و در نتيجه، به مستمندان رسيدگى و بخشش كند.

( بحار الأنوار،ج96 ،ص375 ،ح62 )

 

5- افزایش تقوا

 

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ ( بقره 183)

( تقوی یعنی قدرت تحفظ و صیانت از گناه و قدرت  الزام خود  بر انجام واجبات)

 

6- کمک ومدد  

 

وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ  از روزه ونماز مدد وکمک  بگیرید (بقره ،45)

نقل شدکه پیامبر (ص) هرگاه غمگین می شد برای رفع آن از روزه ونماز کمک می گرفت.

کان النبی ص اذا أحزنه امر استعان بالصوم و الصلواة .

(تفسير التبيان  شیخ طوسی ، ج1 ،ص202 )

 

7- اجابت دعا

 

پیامبر (ص) فرمود:

 

اَربَعةٌ لاَ تُرَدُّ لَهُم دَعوةٌ وَتُفَتَّحُ لَهَا أَبوابُ السَّماءِ وَتَصِيرُ إلى العَرشِ : دُعاءُ الوَالِدِ لِوَلَدِهِ ، وَالمَظلومِ عَلى مَن ظَلَمَهُ ، وَالمُعتَمرِ حَتّى يَرجِعَ ، وَالصّائِمِ حَتّى يُفْطِرَ.

 

چهار نفر دعايشان رد نمى شود ، و درهاى آسمان به روى دعايشان باز است و دعايشان تا عرش انتقال مى يابد :

دعاى پدر براى فرزندش ، دعاى ستمديده بر ضد ستمكارش ، دعاى عمره دار تا به وطنش باز گردد ، دعاى روزه دار تا افطار كند . (مستدرك الوسائل ، ج 5 ،ص248  ، باب 42 ، حديث 5798)

 

8- موجب حکمت

 

پیامبر (ص) در خبر معراج از خداوند متعال پرسید:

یا رَبِّ  وَ ما میراثُ الصَّومِ ؟

چه ثمر ونتیجه یی از روزه باقی می ماند وعائد روزه دار می گردد؟

 

خداوند نتعال در جواب فرمود:

 اَلصَّومُ یُورِثُ الحِکمَةَ وَ الحِکمَةُ تُورِثُ المَعرَفَةَ وَ المَعرَفَةُ تَورِثُ الیَقینَ فَاِذَا استَیقَنَ العَبدُ لا یُبالی کَیفَ اَصبَحَ  بِعُسرٍ اَم بِیُسرٍ . 

روزه به انسان حکمت منتقل می کند وحکمت  معرفت به بار می آورد ومعرفت موجب یقین می شود  وهرگاه بنده به یقین برسد باکی ندارد که با چه چیزی مواجه شود ، سختی ویا آسانی ؟     ( بحارالانوار ، ج 77 ، ص 27)

 

9- خیر و برکت

 

   اَن تَصُومُوا خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمُونَ   روزه اگر بدانید برای شما خیر وبرکت است.

(  بقره ، 184 )

 

10-  مساوات بین فقیر و غنی

 

امام صادق (ع) در جواب هشام ابن حکم که از علت روزه پرسیده بود فرمود:

 

إِنَّمَا فَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ اَلْغَنِيُّ وَ اَلْفَقِيرُ وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْغَنِيَّ لَمْ يَكُنْ لِيَجِدَ مَسَّ اَلْجُوعِ فَيَرْحَمَ اَلْفَقِيرَ لِأَنَّ اَلْغَنِيَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ فَأَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُسَوِّيَ بَيْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ يُذِيقَ اَلْغَنِيَّ مَسَّ اَلْجُوعِ وَ اَلْأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى اَلضَّعِيفِ فَيَرْحَمَ اَلْجَائِعَ.

 

همانا كه خداى عزّ و جلّ‌ روزه را از آنرو واجب ساخت كه غنى و فقير بوسيلۀ آن در يك سطح قرار گيرند. و اين بدان سبب است كه غنى چنان نبود كه اثر گرسنگى را احساس كند، تا بر فقير رحم آورد، زيرا غنى هر زمان كه چيزى مى‌خواست بر آن قادر بود.

از اين رو خداى عزّ و جلّ‌ اراده كرد تا ميان افراد خلقش تساوى برقرار سازد  و رنج گرسنگى و درد را به غنى بچشاند  تا نسبت به ضعيف رقّت كند، و بر گرسنه رحم آورد.

(من لا يحضره الفقيه ، ج۲ ص73 )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا