آرایشگری و خضاب

آرایشگری و خضاب
در کتاب “بحارالانوار” درخصوص رنگ نمودن مو با حنا ( خضاب ) و نیز فواید و ثمرات آن ، روایات بسیاری ذکر گردیده است که در اینجا به بیان یک مورد بسنده می شود
نقل است که پیامبر (ص) خطاب به امیر المومنین علی (ع) فرمودند : یا عَلِیُّ دِرهَمٌ فِی الخَضابِ اَفضَلُ مِن اَلفِ دِرهَمٍ فی غَیرِهِ فی سَبیلِ اللهِ وَ فیهِ اَربَعَةُ عَشَرَةَ خِصلَةً یَطرُدُ الرّیحَ مِنَ الأُ ذُنَینِ وَ یَجلُو البَصَرَ وَ یَلینَ الخَیاشیمَ وَ یَطیبُ النَّکهَةَ وَ یَشُدُّ اللَّثَةَ وَ یَذهَبُ بِالغِنی وَ یُقِلُّ وَسوَسَةَ الشَّیطانِ وَ َتفرَحُ المَلائِکَةُ وَ یَستَبشِرُ المُومِنُ وَ یَغیظُ الکافِرُ وَ هُوَ زینَةٌ وَ طیبٌ وَ یَستَحیی مِنهُ مُنکَرٌ وَ نَکیرٌ وَ هُوَ بَرائةٌ لَهُ فی قَبرِهِ ؛ [1]
یا علی ! هزینه یک درهم در جهت خضاب و رنگ نمودن مو، از هزینه هزار درهم در غیر خضاب – آن هم در سبیل الله – بهتر است . در خضاب و رنگ نمودن موها چهار ده فایده است : باد را از دو گوش دور می کند ، نور چشم را جلوه گر می کند ، مسیر بینی را نرم می نماید ، دهان را خوشبو می نماید ، لثه را محکم می سازد ، بیماری و بد حالی را می برد ، وسوسه شیطان را کم می کند ، فرشتگان را شاد می نماید ، مومن را شاد می کند و غیظ کفار را بر می انگیزد. خضاب زینت است و تمیزی ، نکیر و منکر از او حیا دارند و این خضاب برائتی است برای شخص در عالم قبر .
حاصل سخن آنکه ، رنگ کردن مو – به ویژه خضاب – نه تنها ممنوع نیست بلکه مباح ومستحب و پسندیده و مفید نیز می باشد .
[1] – همان ، ص 99