عبادی، معرفتی

امام علی (ع) واهتمام به دین

امام علی (ع) واهتمام به دین

  • عظمت دین

یعنی دین نزد او خیلی بزرگ ومهم بود و می فرمود :

لا شَرَفَ اَعلی مِنَ الاِسلامِ.

هیچ شرافتی بالاتر از اسلام نیست. (آثار الصادقین ، ج6، ص215)

وفرمود:  اَلدّینُ عِزٌّ.

دین عزت است. (آثار الصادقین ، ج6، ص220)

وفرمود: لا حَیاهَ اِلّا بِالدّینِ .

زندگی جز با دین شکل پیدا نمی کند.(آثار الصادقین ، ج6، ص220)

وفرمود: اَلدّینُ نُورٌ . دین نور است. ( میزان الحکمه ، ج4 ،ص174)

وفرمود: اِعلَمُوا اَنَّ مِلاکَ اَمرِکُمُ الدّینُ .

بدانید ملاک کار شما دین است.(میزان الحکمه ، ج4 ،ص174)

وفرمود: لا مَعقِلَ أمنَعُ مِنَ الإسلامِ .

هيچ دژى نفوذ ناپذيرتر از اسلام نيست . (غرر الحكم ، ح 10665 )

  • صیانت دین

یعنی تلاش می نمود تا دین را مصون نگه دارد  وصیانت دین را به دیگران هم سفارش می نمود  و می فرمود:

اَیُّهَا النّاسُ دینَکُم دینَکُم.

ای مردم مواظب دین ، مواظب دین خود باشید. (آثار الصادقین ، ج6، ص217)

 

وفرمود: وَ اِذا نَزَلَت نازِلَهٌ فَاجعَلُوا اَنفُسَکُم دُونَ دینِکُم فَاعلَمُوا اَنَّ الهالِکَ مَن هَلَکَ دینُهُ وَالحَریبُ  مَن حُرِبَ دینُهُ.

هرگاه مشکلی وگرفتاری اتفاق افتاد جان خود را سپر دین خود قرار دهید . پس بدانید نابود شده آن کسی است که دینش نابود شده باشد وجنگ زده کسی است که دینش مورد تهاجم قرار گرفته باشد. (آثار الصادقین ، ج6، ص215)

 

و می فرمود :

صُن دینَکَ بِدُنیاکَ تَربِحهُما وَ لاتَصُن دُنیاکَ بِدینِکَ فَتَخسِرهُما .دینت را به وسیله دنیایت حفظ کن که اگر چنین کنی  هم از دین وهم از دنیا سود می بری . و دنیایت را به وسیله دین صیانت نکن که اگر  چنین کنی به دین ودنیایت خسارت خواهی زد. (آثار الصادقین ، ج6، ص225)

ومی فرمود :  اَلمُصیبَهُ بِالدّینِ اَعظَمُ المُصیباتِ . مصیبت دین بزرگترین مصیبت است.

(میزان الحکمه ، ج4 ،ص184)

 

  • عمل به دین

یعنی بر آن بود تا به دین به صورت کامل عمل کند وهم عمل به دین را به دیگران سفارش می نمود و می فرمود :

اِذَا اتَّقَیتَ المُحَرَّماتِ  وَ تَوَرَّعتَ عَنِ الشُّبَهاتِ وَ اَدَّیتَ المَفرُوضاتِ  وَ تَنَفَّلتَ بِالنَّوافِلِ فَقَد اَکمَلتَ  فِی الدّینِ الفَضائِلَ.

هر گاه از محرمات پرهیز کنی واز شبهات خود داری نمایی  و واجبات را انجام دهی  وبه نوافل هم مقید باشی  همه فضائل وارزشهای دینی را به صورت کامل کسب نمودی.  (آثار الصادقین ، ج6، ص223)

وفرمود :

اِنَّ شَرایِعَ الدّینِ واحِدَهٌ  وَ سُبُلَهُ قاصِدَهٌ . مَن اَخَذَ بِها لَحِقَ وَغَنِمَ وَ مَن وَقَفَ عَنها  ضَلَّ وَ نَدِمَ . شریه دین یکی است وهمه راههایش هم مقصود است . هرکسبه آن شرایع چنگ زند هم به هدف می رسد وهم سود می برد وهرکس از آن جا ماند گم می شود وپشیمان می گردد.(آثار الصادقین ، ج6، ص218)

و نیز فرمود :

مِلاکُ الدّینِ الوَرَعُ .

ملاک دین اجتناب از محرمات ومنهیات است (آثار الصادقین ، ج6، ص217)

 

  • فهم دین

یعنی از جمله تاکیدات حضرت به مردم فهم دقیق به دین بود چنانکه  فرمود:

لا یَذُوقُ المَرءُ مِن حَقیقَهِ الایمانِ حَتّی یَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ اَلفِقهُ فِی الدّینِ وَالصَّبرُ عَلَی   المَصائِبِ  وَ حُسنُ التَّقدیرِ فِی المَعاشِ.

انسان از حقیقت ایمان نمی چشد مگراینکه دراو سه خصلت جمع باشد : یکی فهم دین ودیگری تحمل وصبر بر مصائب وسومی تدبیروتنظیم درست در زندگی . (آثار الصادقین ، ج6، ص222)

 

وفرمود :

ثَلاثٌ بِهِنَّ یَکمُلُ المُسلِمُ . اَلتَّفَقُّهُ فِی الدّینِ  وَالتَّقدیرِ فِی المَعیشَهِ  وَالصَّبرُ عَلَی النَّوائِبِ .

با سه چیزشخص مسلمان به کمال می رسد  یکی فهم درست دین  ودیگری تنظیم درست زندگی وسومی تحمل کامل در مقابل سختیها .(آثار الصادقین ، ج6، ص222)

 

  • تسلیم دین

یعنی در راستای فهم دین ونیز تفهیم درست دین ، دین را معنا می کرد ومی فرمود :

اَلاِسلامُ  هُوَالتَّسلیمُ.

اسلام همان تسلیم است .  (آثار الصادقین ، ج9، ص85)

ومی فرمود:

غایَهُ الاِسلامِ التَّسلیمُ.

هدف غایی اسلام همان تسلیم است.(آثار الصادقین ، ج69، ص90)

 

  • آسیبهای دین

البته معتقد بود برای چنین دین باعظمتی آسیبهایی است که به برخی از آن اشاره نمودو فرمود:

فَسادُ الدّینِ الطَّمَعُ .

“طمع”  مایه تباهی دین است . (آثار الصادقین ، ج6، ص219)

وفرمود:

اِن جَعَلتَ  دینَکَ تَبَعاً لِدُنیاکَ اَهلَکتَ دینَکَ وَ دُنیاکَ. اگر دینت را ” تابع دنیا”  قرار دادی هم دینت را تباه کردی وهم دنیا را . (آثار الصادقین ، ج6، ص225)

وفرمود :

مَنِ اتَّخَذَ دینَ اللهِ لَهواً وَ لَعِباً اًدخلَهُ اللهُ سُبحانَهُ  النّارَ مُخَلَّداً فیها.

هرکس دین خدا را “بیهوده وبازیچه انگارد” خدای سبحان او را اهل جهنم قرار می دهد  واو را الی الابد در آن  جاودان  نگه می دارد  . (میزان الحکمه ، ج4 ،ص184)

  • بصیرت در دین

یعنی غیر از فهم دین موضوع بصیرت در دین را مطرح نمود وفرمود:

اَلتَّقَیُّظُ فِی الدّینِ نِعمَهٌ عَلی مَن رَزَقَهُ .

بصیرت وبیداری در دین نعمتی است که خداوند نصیب آنهایی می کند که دین روزی شان نمود . (آثار الصادقین ، ج6، ص224)

 

  • سبک خوار نشمردن دین

 

می فرمود:

مَنْ تَهَاوَنَ بِالدِّينِ هَانَ.

هرکس دین را خوار وبی مقدار کند  خودش خوار وبی مقدار می شود.

(غررالحکم ، حدیث1365)

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا