amp-web-push-widget button.amp-subscribe { display: inline-flex; align-items: center; border-radius: 5px; border: 0; box-sizing: border-box; margin: 0; padding: 10px 15px; cursor: pointer; outline: none; font-size: 15px; font-weight: 500; background: #4A90E2; margin-top: 7px; color: white; box-shadow: 0 1px 1px 0 rgba(0, 0, 0, 0.5); -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); } .amp-logo amp-img{width:190px} .amp-menu input{display:none;}.amp-menu li.menu-item-has-children ul{display:none;}.amp-menu li{position:relative;display:block;}.amp-menu > li a{display:block;} /* Inline styles */ div.acss88fc3{max-width:70px;} .icon-widgets:before {content: "\e1bd";}.icon-search:before {content: "\e8b6";}.icon-shopping-cart:after {content: "\e8cc";}
Categories: اخلاقی

حَمیّت وتعصب ضد انصاف

حمیت وتعصب ضد انصاف

… وَ الاِنصافُ ضِدُّهُ  الحَمیَّهُ .  کتاب الکافی ج1 ص74

وانصاف ضدش حمیت است .

حمیت که همان روح تجاوز از حد و روح تعدی از حق است به شدت مانع وبه شدت ضد انصاف است .

شاید مانع اصلی وعلت العلل جلوگیری از انصاف همین حمیت باشد وتمام موانع از همین حمیت جاهلانه وغرور بی جا  ناشی  شوند چون حمیت همان جانبداری نفسانی ولجاجت بر باطل است.

فکر می کنم حدیث امام علی (ع) به نحوی به همین معنی اشاره دارد  که  فرمود :

اَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِکَ وَاَهلِکَ وَخاصَّتِکَ وَمَن لَکَ فیهِ هَوًی.

وقتی که نفست ، اهلت ، نزدیکانت وهمچنین آنهایی که هوادارشان هستی مطرح شد به انصاف عمل کن. یعنی  مواظب باش تعصب خانوادگی ، تعصب خصوصی ها ونزدیکان وتعصب دوستی وآنهایی که هوای شان را در سر داری مانع اجرای انصاف نشوند چراکه این امور از چیزهایی هستند که باید مراقب  باشی تا انصاف آسیب نبیند وتضعیف نگردد.

تعصب وهوس مداری ، قوم وخویش گرایی،  راه را برای اجرای انصاف دشوار می کنند وسد طریق می نمایند وبا وجود این امور نیل به انصاف سهل الوصول نخواهد بود .

… وَ الاِنصافُ ضِدُّهُ  الحَمیَّهُ .  کتاب الکافی ج1 ص74

وانصاف ضدش حمیت است .

حمیت که همان روح تجاوز از حد و روح تعدی از حق است به شدت مانع وبه شدت ضد انصاف است .

شاید مانع اصلی وعلت العلل جلوگیری از انصاف همین حمیت باشد وتمام موانع از همین حمیت جاهلانه وغرور بی جا  ناشی  شوند چون حمیت همان جانبداری نفسانی ولجاجت بر باطل است.

فکر می کنم حدیث امام علی (ع) به نحوی به همین معنی اشاره دارد  که  فرمود :

اَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِکَ وَاَهلِکَ وَخاصَّتِکَ وَمَن لَکَ فیهِ هَوًی.

وقتی که نفست ، اهلت ، نزدیکانت وهمچنین آنهایی که هوادارشان هستی مطرح شد به انصاف عمل کن. یعنی  مواظب باش تعصب خانوادگی ، تعصب خصوصی ها ونزدیکان وتعصب دوستی وآنهایی که هوای شان را در سر داری مانع اجرای انصاف نشوند چراکه این امور از چیزهایی هستند که باید مراقب  باشی تا انصاف آسیب نبیند وتضعیف نگردد.

تعصب وهوس مداری ، قوم وخویش گرایی،  راه را برای اجرای انصاف دشوار می کنند وسد طریق می نمایند وبا وجود این امور نیل به انصاف سهل الوصول نخواهد بود .

admin

Recent Posts

برجستگی های حضرت خدیجه(س)

برجستگی های حضرت خدیجه(س) از خانواده بزرگ دینی و فرهنگی از چهار زن برگزیده تاریخ…

4 روز ago

دعای افتتاح چیست وچه پیامی دارد؟

دعای افتتاح چیست وچه پیامی دارد؟ دعای افتتاح سه بخش دارد: بخش اول به چگونگی…

1 هفته ago

همسفره شدن با عیال محبوبترین چیز نزد خدا

همسفره شدن با عیال محبوبترین چیز نزد خدا پیامبر (ص) فرمود: إنَّ اللّهَ يُحِبُّ المُؤمِنَ…

1 هفته ago

انفاق برای خانواده

  انفاق برای خانواده انفاق برای خانواده به قصد خدا باشد پیامبر (ص) فرمود: اِذا…

1 هفته ago

هزینه عیال برترین هزینه

هزینه عیال برترین هزینه پیامبر خدا (ص) فرمودند: أفضَلُ دینارٍ یُنفِقُهُ الرَّجُلُ، دینارٌ یُنفِقُهُ عَلى…

1 هفته ago

نخستین چیز در ترازوی اعمال ، انفاق به خانواده

نخستین چیز در ترازوی اعمال ، انفاق به خانواده پیامبر (ص) فرمود: أوَّلُ ما یوضَعُ…

1 هفته ago