amp-web-push-widget button.amp-subscribe { display: inline-flex; align-items: center; border-radius: 5px; border: 0; box-sizing: border-box; margin: 0; padding: 10px 15px; cursor: pointer; outline: none; font-size: 15px; font-weight: 500; background: #4A90E2; margin-top: 7px; color: white; box-shadow: 0 1px 1px 0 rgba(0, 0, 0, 0.5); -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); } .amp-logo amp-img{width:190px} .amp-menu input{display:none;}.amp-menu li.menu-item-has-children ul{display:none;}.amp-menu li{position:relative;display:block;}.amp-menu > li a{display:block;} /* Inline styles */ div.acss88fc3{max-width:70px;} .icon-widgets:before {content: "\e1bd";}.icon-search:before {content: "\e8b6";}.icon-shopping-cart:after {content: "\e8cc";}
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
إیّاکَ وَ الإذاعَهَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَهِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَی الْهَلَکَهِ.
مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی نمائی و یا این که بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هر دوی آن ها انسان را هلاک خواهد نمود. (بحارالأنوار، ج ۵۰، ص ۲۹۶)
شرحکوتاه :
(این کلام مبارک از دوچیز برحذر می دارد یکی شایعه سازی وشایعه پراکنی ودیگری ریاست طلبی . اضاعه یعنی اینکه انسان راز کسی را برملا کند وسِرّ کسی را افشاء نماید ورازی که باید مستور بماند آن را علنی ومنتشر کند . راز هر انسانی آبروی انسان است و برملا شدن آن به منزله ابرو ریختن است وبازی با آبروی افراد است واین کار حرامی است .
خداوند متعال مومن را مامور کرد تا راز دار باشد وراز افراد را مستور نگهدارد نه آنکه آن را انتشار دهد به ویژه اگر راز کسی از عیوب مستور او باشد که قطعا باید مستور ومحفوظ باشد ونشر آن از گناهان مُسلَّم است.
آبروی مومن در ردیف خون مومن است . چطور ریختن خون مومن از گناهان کبیره است ریختن ابروی مومن هم از گناهان کبیره است که باید به شدت از آن پرهیز نمود.
اما ریاست طلبی هم بد است ؛ چراکه دستور دین بر تواضع وخدمت برابر مومن است نه بزرگی طلبی برای بزرگی فروشی وریاست خود را بر دیگری تحمیل نمودن واقایی به رخ کشیدن و علم بزرگی بر افراشتن ودیگران را کوچک دانستن وخود را بزرگ جلوه دادن که این کار هم برای نفس خود انسان مضر است ونفس انسان را اماره بار می آورد وهم مایه تحقیر دیگران می شود که این هردو بد است .
در مجموع این حدیث مبارک از دوچیز بر حذر می دارد یکی شایه پراکنی که نوعی زیان به مومن رساندن واو راتباه نمودن است و دیگری ریاست طلبی که هم زیان برای خود وهم برای دیگران است. که در حقیقت هم مایه هلاکت خود انسان است وهم تباهی دیگران)
برجستگی های حضرت خدیجه(س) از خانواده بزرگ دینی و فرهنگی از چهار زن برگزیده تاریخ…
دعای افتتاح چیست وچه پیامی دارد؟ دعای افتتاح سه بخش دارد: بخش اول به چگونگی…
همسفره شدن با عیال محبوبترین چیز نزد خدا پیامبر (ص) فرمود: إنَّ اللّهَ يُحِبُّ المُؤمِنَ…
انفاق برای خانواده انفاق برای خانواده به قصد خدا باشد پیامبر (ص) فرمود: اِذا…
هزینه عیال برترین هزینه پیامبر خدا (ص) فرمودند: أفضَلُ دینارٍ یُنفِقُهُ الرَّجُلُ، دینارٌ یُنفِقُهُ عَلى…
نخستین چیز در ترازوی اعمال ، انفاق به خانواده پیامبر (ص) فرمود: أوَّلُ ما یوضَعُ…