سلام علیکم لطفا صحت وکذب وتوضیح حدیث مشهور زیر را بفرمایید . یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک ولو لا علی لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما.
سئوال هفتم
سلام علیکم لطفا صحت وکذب وتوضیح حدیث مشهور زیر را بفرمایید .
یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک ولو لا علی لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما.
جواب:
بسمه تعالی
اگرچه این حدیث جزء احادیث صحیح السند شاید به شمار نیاید اما مفاد ومحتوای آن به صورت مجزا در احادیث صحیح السند از شیعه وسنی وجود دارد . بنا بر این می شود به محتوی ومفاد آن ، اعتبار واعتماد نمود .اکنون به چند قطعه از احادیث که به نحوی شامل این مفاد است را متذکر می شوم .
- لولاک لما خلقت آدم
- لولاک لما خلقت الجنه والنار
- لولاک لماخلقت ارضی وسمائی
- لولاک لما خلقت الافلاک
- لولاک لما خلقت آدم ولولا علی ماخلقت الجنه فانی بکم اُجزی العباد یوم المعادبالثواب والعقاب
- لو لاهما(پیامبر وعلی) ماخلقت خلقی
- یا علی لو لا نحن ماخلق الله ادم ولا حوا ولا الجنه ولا النارولا السماءولا الارض
- لولاک لما خلقت الافلاک ولو لاعلی لما خلقتک
- یا احمد لو لاک لما خلقت الافلاک ولو لا علی لماخلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما
همه اینها در سایت “الشیعه” درج شده و شما می توانید آن را با مستندات ومنابع مشاهده فرمایید.
ملاحظه می فرمایید که حدیث مورد نظربه نحوی جملات ومحتوای آن با کم وزیادش در احادیث فوق آمده وبا ملاحظه این عبارات وباتنوع اسناد معتبری که دارند می توان به اعتبار سند حدیث مورد بحث اعتماد نمود.
به نظرم مشکل در سند نباشد بلکه مشکل در فهم مفاد حدیث است .یعنی آنچه که انسان را به پرسشگری وا می دارد سند نیست بلکه فهم معنای حدیث است که چگونه می شود کائنات درگرو وجود سه نفر باشد . شاید سئوال شما بیشتر به محتوا باشد تا به سند. یعنی وقتی مفاد را نتوانیم خوب بفهمیم اصل صدور حدیث را زیر سؤال می بریم ویا اساسا صورت مسئله را پاک می کنیم . اینک توضیح موضوع با بیان چند نکته:
الف: کائنات اعم از زمینی وآسمانی برای انسان آفریده شد ( خلق لکم ما فی السماوات والارض)
ب: انسان برای کمالش علاوه بر هدایت تکوینی به هدایت تشریعی هم نیاز داشت ودارد.
ج: هدایت تشریعی که توسط سلسله پیامبران اولوالعزم ارائه شد با شریعت پیامبر خاتم (ص) تکمیل شد که اگر نبود شریعت خاتم ، شرایع گذشته برای کمال انسان در طول زمان کافی نبود وانسان بدون هدایت ویا هدایت ناقص باقی می ماند واین خلاف حکمت الهی است .
د: هدایت تشریعی که همان نبوت باشد بدون امامت که مسئولیت تبیین واجراء را برعهده دارند ناقص می ماند.
ه: امامت که در قالب دوازده امام معصوم تجلی یافت با وجود علی (ع) وزهرا(س) تحقق یافت که اگر نبودند این دو بزرگوار ، ائمه هدی(ع) هم نمی بودند ودر نتیجه امامت ناقص وبالمأل شریعت ناقص می ماند .
و: پس انسان در مسیر کمالش به هدایت تشریعی یعنی نبوت وامامت محتاج ونبوت وامامت به وجود پیامبر وعلی وفاطمه محتاج بود که اگر نبودند این سه بزرگوار هدایت تشریعی ناقص وبا نقص هدایت تشریعی کمال انسان ناقص می ماند ودر نتیجه خلقت افلاک هم بی ثمر بود چون خلقت برای انسان کامل است نه انسان ناقص وانسان آنگاه به کمال می رسد که شریعت با همه اجزایش تحقق یابد.
حاصل آنکه :
اگر پیامبر نبود افلاک که در خدمت تکامل انسان بود بی ثمر بود چون افلاک بدون هدایت تشریعی کامل برای کمال انسان کافی نبود .واگر نبودند علی وفاطمه وبه عبارتی اگر نبود امامت ، نبوت هم بی نتیجه بود پس افلاک با وجود پیامبر معنا پیدا می کند وپیامبر باوجود علی وفاطمه معنی می یابد.و این است معنای: ” لولاک لما خلقت الافلاک ولو لاعلی لما خلقتک ولو لا فاطمه لما خلقتکما.”