دسته‌بندی نشده

فاطمه سرور و بزرگ زن های عالم

    • فاطمه سرور و بزرگ زن های عالم

    الف: پیامبر اکرم ( ص) فرمود:

    اما اِبْنَتی فاطمةُ فَهِیَ سَیِّدةُ نِساءِ العالَمینَ مِنَ الاَوَّلینَ‌ وَ الآخِرینَ. 

    اما دخترم فاطمه پس او سرور زنان جهان هستی از گذشتگان و آیندگان است. (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 338)

     

    ب: پیامبر اکرم ( ص) فرمود:

    اِبْنَتِی فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ .

    دختر من فاطمه سلام الله علیها بزرگ زنان عالم است. (بحارالانوار،ج43 ،ص26)

     

    ج. معانی الأخبار الْهَمَدَانِیُّ، عَنْ عَلِیٍّ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ:قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه  السلام:
    «
    أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فِی فَاطِمَةَ أَنَّهَا سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ أَهِیَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا»؟
    فَقَالَ:
    امام صادق (ع) درجواب مفضل که پرسیده بود مقصود ازحدیث فاطمه سیده نساء عالمین است چیست ؟آیا منظورزمان خود حضرت است ویا منظور کل زنهای عالم است ؟ فرمود:

    ذَاکَ لِمَرْیَمَ کَانَتْ سَیِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ».[8] 

    سیادت حضرت مریم و بزرگ زنان بون او  اختصاص به  زمانه خودش دارد. ولی حضرت زهراء (س) بزرگ زنان اوّلین و آخرین مردم است. ( بحار الانوار ،ج43، ص26)

    اینکه صدیقه طاهره سرور زنان عالم است تردیدی نیست چون فرموده پیامبر است و پیامبر معصوم سخن گزاف نمی‌گوید و همچنین تردیدی نیست که سیادت و سروری او به خاطر امتیازی است که او دارد و دیگران ندارند، اما اینکه این  امتیاز چیست؟

    آیا علم است یا عمل است، صفات نفسانی است یا محوریت او در خمسه آل عبا است یا چیز دیگر برای نگارنده مجهول است.

    شاید آن امتیاز همان علم او باشد چرا که او عالم به ماکان و مایکون و ما هو کائن است و دیگران نیستند و شاید عصمت او باشد.

    یعنی آراستگی به فضائل انسانی و ایمانی و پیراستگی از هر رذیلت و خصلت ناپسند که زن های دیگر به چنین درجه ای از عصمت نیستند و شاید محوریت در خمسه آل عبا یعنی «فاطمه و ابیها و بعلها و بینها» که دیگران از چنین فضلی محرومند و شاید مربوط به  صفت حوراء انسیة و انسان حور سرشت بودن باشد که چنین چیزی در وصف هیچ بانوئی نیامده است.

    و شاید مربوط به حجم عمل صالح از نظر کمی و کیفی باشد که وضعیت ممتاز دارد و یا شاید مربوط به همه این امور باشد که کسی جامع این امور نیست.

    اما هر آنچه که هست او سیده نساء عالمین و سرور زنان اولین و آخرین است حتی به عنایت ویژه خداوند متعال.

الف: پیامبر اکرم ( ص) فرمود:

اما اِبْنَتی فاطمةُ فَهِیَ سَیِّدةُ نِساءِ العالَمینَ مِنَ الاَوَّلینَ‌ وَ الآخِرینَ. 

اما دخترم فاطمه پس او سرور زنان جهان هستی از گذشتگان و آیندگان است. (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 338)

 

ب: پیامبر اکرم ( ص) فرمود:

اِبْنَتِی فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ .

دختر من فاطمه سلام الله علیها بزرگ زنان عالم است. (بحارالانوار،ج43 ،ص26)

 

ج. معانی الأخبار الْهَمَدَانِیُّ، عَنْ عَلِیٍّ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ:قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه  السلام:
«
أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فِی فَاطِمَةَ أَنَّهَا سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ أَهِیَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ عَالَمِهَا»؟
فَقَالَ:
امام صادق (ع) درجواب مفضل که پرسیده بود مقصود ازحدیث فاطمه سیده نساء عالمین است چیست ؟آیا منظورزمان خود حضرت است ویا منظور کل زنهای عالم است ؟ فرمود:

ذَاکَ لِمَرْیَمَ کَانَتْ سَیِّدَةَ نِسَاءِ عَالَمِهَا وَ فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ».[8] 

سیادت حضرت مریم و بزرگ زنان بون او  اختصاص به  زمانه خودش دارد. ولی حضرت زهراء (س) بزرگ زنان اوّلین و آخرین مردم است. ( بحار الانوار ،ج43، ص26)

اینکه صدیقه طاهره سرور زنان عالم است تردیدی نیست چون فرموده پیامبر است و پیامبر معصوم سخن گزاف نمی‌گوید و همچنین تردیدی نیست که سیادت و سروری او به خاطر امتیازی است که او دارد و دیگران ندارند، اما اینکه این  امتیاز چیست؟

آیا علم است یا عمل است، صفات نفسانی است یا محوریت او در خمسه آل عبا است یا چیز دیگر برای نگارنده مجهول است.

شاید آن امتیاز همان علم او باشد چرا که او عالم به ماکان و مایکون و ما هو کائن است و دیگران نیستند و شاید عصمت او باشد.

یعنی آراستگی به فضائل انسانی و ایمانی و پیراستگی از هر رذیلت و خصلت ناپسند که زن های دیگر به چنین درجه ای از عصمت نیستند و شاید محوریت در خمسه آل عبا یعنی «فاطمه و ابیها و بعلها و بینها» که دیگران از چنین فضلی محرومند و شاید مربوط به  صفت حوراء انسیة و انسان حور سرشت بودن باشد که چنین چیزی در وصف هیچ بانوئی نیامده است.

و شاید مربوط به حجم عمل صالح از نظر کمی و کیفی باشد که وضعیت ممتاز دارد و یا شاید مربوط به همه این امور باشد که کسی جامع این امور نیست.

اما هر آنچه که هست او سیده نساء عالمین و سرور زنان اولین و آخرین است حتی به عنایت ویژه خداوند متعال.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا