amp-web-push-widget button.amp-subscribe { display: inline-flex; align-items: center; border-radius: 5px; border: 0; box-sizing: border-box; margin: 0; padding: 10px 15px; cursor: pointer; outline: none; font-size: 15px; font-weight: 500; background: #4A90E2; margin-top: 7px; color: white; box-shadow: 0 1px 1px 0 rgba(0, 0, 0, 0.5); -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); } .amp-logo amp-img{width:190px} .amp-menu input{display:none;}.amp-menu li.menu-item-has-children ul{display:none;}.amp-menu li{position:relative;display:block;}.amp-menu > li a{display:block;} /* Inline styles */ div.acss88fc3{max-width:70px;} .icon-widgets:before {content: "\e1bd";}.icon-search:before {content: "\e8b6";}.icon-shopping-cart:after {content: "\e8cc";}
ماه مبارک رمضان در نگاه پیامبر (ص)
توصیف ماه مبارک رمضان از لسان پیامبر (ص) که به چند نمونه از آن اشاره می شود:
وقتی که ماه مبارک رمضان می آید همراه با برکت ورحمت و وقتی که می رود همراه با غفران وآمرزش است .
پیامبر (ص) فرمود:
… اِنَّهُ اِذا اَقبَلَ اِلَیکُم اَقبَلَ بِالبَرَکَهِ وَ الرَّحمَهِ وَ اِذا اَدبَرَ عَلَیکُم اَدبَرَ بِغُفرانِ الذُّنُوبِ.
ماه مبارک رمضان آنگاه که به شما رو می کند با برکت ورحمت رو می کند وآنگاه که پشت می کند ومی رود با آمرزش گناهان می رود . (آثار الصادقین، ج7 ، ص 261)
واژه رحمت و برکت از بهترین واژه هایی است که نشان دهنده مظهر لطف وعنایت حق است . همه الطاف الهی ، مساعدتها ، محبتها وعنایتهای خداوندی در رحمت و برکت خلاصه می شود.
اگر بنا شد ماه مبارک رمضان با بهترین هدیه وسوغات فرا رسد چیزی جز رحمت وبرکت نمی تواند باشد .
اگر خداوند شیاطین را زنجیر می کند ، اگر درب بهشت را باز می گذارد اگر درهای جهنم را می بندد ، اگر نفسها را به عنوان ذکر واگرخواب را به عنوان عبادت واگر اعمال را مقبول حساب می کند همه و همه از مظاهر برکت ورحمت حق است.
اگر حسنات را مضاعف واگر بهشت را در این ماه تزیین می کند واگر گناه را می آمرزد واگر سیئات را به حسنات تبدیل می کند نیز به خاطر برکت ورحمت حق است .
به هر حال ماه مبارک رمضان که با آن رحمت و برکت می رسد بدیهی است که با آمرزش گناه و ذوب نمودن ذنب ومحو سیئات خواهد رفت.
با آمدنش گل رحمت را می رویاند وبا رفتنش مظاهر پلیدی وسیاهی را از بین می برد. یعنی اقبال با رحمت وبرکت و إدبار با غفران وآمرزش.
از برکات ماه مبارک رمضان مسدود شدن باب جهنم ودرهای آتش است .
چنانکه پیامبر (ص) فرمود:
اِذَا استُهِلَّ رَمَضانُ غُلِّقَت اَبوابُ النّارِ. وقتی هلال ماه مبارک رمضان فرا می رسد درهای آتش جهنم بسته می شود. (آثار الصادقین ، ج 7 ، ص258)
درهای جهنم در غیر ماه مبارک باز است تا هر چه شایسته آن است وارد شود وهر عملی که جایگاهش جهنم است داخل گردد ؛ اما در ماه مبارک بسته می شود .
وقتی که بسته شد اعمال بر می گردد. اعمالی که باید می رفت وبه سان نفت و هیمه آتش را اضافه می نمود وآن را شعله ور می ساخت اکنون نمی رود چون در بسته است ودر نتیجه آتش جهنم کاسته می شود وبی مایه می گردد و از لهیب می افتد چون وقود آن که همان اعمال باشد نمی رسد.
بسته شدن درب دو ثمر دارد یکی اینکه اعمال آتشزا ولهیب آفرین در آن وارد نمی شود ودیگر اینکه خود آتش بخاطر مسدود شدن درب نمی تواند به بیرون به جهد ومایه آزار گردد وخلاصه بازار جهنم کساد می گردد .
ازجمله وقایع باز شدن درب بهشت در ماه مبارک رمضان است و در ماه شریف رمضان درهای بهشت باز می شود چنانکه درهای جهنم بسته می گردد.
پیامبر (ص) فرمود: .. َوفُتِحَت اَبوابُ الجَنَّهِ . (آثار الصادقین، ج7 ، ص285)
درهای بهشت در غیر ماه مبارک رمضان مسدود است و به آسانی باز نمی شود وهر عملی را به خود راه نمی دهد مگرعملی که با همه شرائط لازمه به آنجا برسد . اما در ماه مبارک رمضان درهای آسمان باز است و اعمال نیک چه کم وچه زیاد ، چه کامل وچه ناقص راه عبور به آسمان و ورود به بهشت را دارند وامکان صعود برای شان فراهم است .
وشاید به همین معنی اشاره داشته باشد جمله رسول الله (ص) که در خطبه اش که فرمود: وَ اَعمالُکُم فیهِ مَقبُولَهٌ . (آثار الصادقین، ج7 ، ص285)
یعنی اعمال شما در ماه رمضان مقبول وپذیرفته است ومقید به شروط وقیودی نگردید . اینکه خداوند متعال در های بهشت را باز می گذارد بر آن است تا شرائط را آسان بگیرد و به اصطلاح چانه نزند ونقادی ننماید و ورود را تسهیل کند ومی خواهد بگوید: “هرکه خواهی گو بیا وهرکه خواهی گو برو ” حاجب ودربان نیست.
ودر همین ماه هم بهشت را زینت می کنند. (آثار الصادقین، ج7 ، ص276)
از جمله الطاف الهی در ماه شریف رمضان ، زنجیر شدن شیاطین است تا شیاطین آزاد نباشند وبه کار وفعالیت انحرافی به پردازند و برای مومنین باعث زحمت نشوند وسد سبیل نکنند واو را اغوا نکرده به وسوسه نپردازند. پیامبر (ص) : فرمود:
… وَ تَصَفَّدَ فیهِ الشَّیاطینُ. شیاطین در این ماه به بند کشیده می شوند. (امالی صدوق ، ص54)
در این ماه مومنین بخاطر زنجیر شدن شیاطین آسودگی و امنیت بیشتری داشته باشند واز خطرها وتهدیدها درآسایش قرارگیرند. وآسوده تر بتوانند به طاعت وبندگی به پردازند وتمام هم وتلاش شان را در جهت عبودیت قرار دهند واز وسوسه شیطان در امان باشند .
تقیید شیاطین از مراحم حق تعالی واز الطاف الهیه است .
خداوند متعال در واقع مانع راه را بر می دارد ومزاحمین را کنار می زند ومسیر سالکین را هموار و امن می کند تا مومنین سالک به آسانی حرکت کنند وراه رشد را طی نمایند وبه مقصد که همان “عبودیت خداوند” سبحان باشد برسند.
هرعمل نیک در ماه مبارک چندین برابر می شود واعمال خوب بدون دغدغه پذیرفته می گردد. پیامبر (ص)فرمود:
… هذا شَهرٌ الحَسَناتُ فیهِ مُضاعَفَهٌ وَ اَعمالُ الخَیرِ فیهِ مَقبُولَهٌ . این ماهی است که حسنات وخوبیها درآن چند برابر واعمال نیک درآن قطعا مورد پذیرش خداوند متعال است.
(آثار الصادقین، ج7 ، ص261)
از برکات ماه مبارک همین است که حسنات واعمال نیک چند برابر می شود. اگردر ماههای دیگر اعمال نیک با شرائطی چند برابر می گردد در این ماه بدون شرائط مضاعف می شود. یعنی به صرف اینکه اعمال واقع می شود موجب مضاعف شدن می گردد . مثلا یک نماز چند نماز ویا یک صدقه چند صدقه ویا یکاحسان چند احسان می شود.
ویا اینکه همه اعمال مقبول می گردد. یعنی اعمال به صرف واقع شدن در ماه مبارک مورد قبول واقع می گردند .
هرچند همه موجودات کنار سفره حق اند واز رزق او مرزوقند اما در عین حال در این ماه عنایت ویژه وپذیرایی خاص است وخداوند در این ماه سفره ضیافت را گسترده وهمه را به مهمانی فرا خوانده است .
اگرچه همه انسانها عیال ونانخور خدایند ودر طول سال تحت کفالت وخرج خدا قرار دارند اما این خرج واین پذیرایی غیر از همه است . این یک ضیافت است ضیافتی ویژه ، ضیافتی که مضیف ومهماندار آن خالق متعال آن هم در ظرف زمانی خاص به نام ” شهر الله ” وماه مبارک رمضان .
پیامبر در وصف ماه شریف رمضان فرمود:
هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ اِلی ضِیافَهِ اللهِ .
ماه رمضان متهی است که در آن به مهمانی خدا دعوت شدید.
در این ماه همه مهمان خدایند وخداوند از مهمان خود پذیرایی می کند.
سئوال این است که خداوند چگونه پذیرایی می کند ؟ جواب این است که بی شک پذیرایی خدا از نوع معنوی آن است هرچند در کنار آن پذیرایی مادی هم خواهد بود .
مثلا نَفَس روزه دار را تسبیح می شمارد وخواب او را عبادت ودعای او را مستجاب ، اعمال او را مقبول، گناهان او را مورد آمرزش ، درهای جهنم را مسدود ودرهای بهشت را مفتوح، می نماید. ایمنی از شر شیطان وکمک به روزه دار برای تحمل روزه وتأثیر روزه در صحت بدن همه وهمه وامثال آن پذیرایی خداوند متعال از مهمان خود به شمار می آید.
برجستگی های حضرت خدیجه(س) از خانواده بزرگ دینی و فرهنگی از چهار زن برگزیده تاریخ…
دعای افتتاح چیست وچه پیامی دارد؟ دعای افتتاح سه بخش دارد: بخش اول به چگونگی…
همسفره شدن با عیال محبوبترین چیز نزد خدا پیامبر (ص) فرمود: إنَّ اللّهَ يُحِبُّ المُؤمِنَ…
انفاق برای خانواده انفاق برای خانواده به قصد خدا باشد پیامبر (ص) فرمود: اِذا…
هزینه عیال برترین هزینه پیامبر خدا (ص) فرمودند: أفضَلُ دینارٍ یُنفِقُهُ الرَّجُلُ، دینارٌ یُنفِقُهُ عَلى…
نخستین چیز در ترازوی اعمال ، انفاق به خانواده پیامبر (ص) فرمود: أوَّلُ ما یوضَعُ…