اخلاقی

مشاوره و تکریم مخاطب

مشاوره و تکریم مخاطب
تکریم در مشاوره یعنی احترام طرف مقابل(مشورت گیرنده) را حفظ نمودن وشخصیت او را از آسیب وهتک مصون داشتن . مشاور باید مواظب باشد تا از همان آغاز کار با کلام وسخن ، اشاره وکنایه ، اخم وخشم ، تکبر وتبختر به شخصیت او تعرض ننماید بل به عکس باید شأن وجایگاه فردی واجتماعی او را حفظ نماید .
چرا که سخن همراه با تکریم اثر گزار تر است تاسخن همراه با خشونت وهتاکی .
حضرت موسی (ع) در مواجهه با فرعون مأمور شد تا به نرمی سخن بگوید.
خداوند متعال به او و برادرش هارون فرمود: فَقُولا لَهُ قَولاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ اَو یَخشی . (سوره طه، آیه 44 )
پس شما با فرعون به نرمی سخن بگویید. بدین امید که یاد حق کند وآن را به پذیرد و یا بترسد و از سرکشی باز ایستد. یعنی قول وسخن نرم این قدر مؤثر است.
و همچنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) هم مامور به لینت ونرمی ، خوشرویی ومهربانی بود .
خداوند متعال به او فرمود :
فَبِما رَحمَهٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو کُنتَ فَظّاً غَلیظَ القَلبِ لَانفَضُّوا مِن حَولِکَ. (سوره آل عمران، آیه159 )
پس در سایه رحمت پروردگار بود که با آنها به مهر ونرمی برخورد کردی . واگر درشت خوی وسخت دل می بودی مردم از پیرامونت پراکنده می شدند.
ملاحظه می شود که در مواجهه با افراد و تاثیرمعنوی در آنها نرم خویی وملایمت کار ساز است نه خشونت وسخت دلی.
چرا که رفتار نیک ، سخن ملایم ،روی خوش ، سلام ومصافحه وخلاصه تکریم در انتقال مفاهیم به مخاطب واثر گذاری بردل وارتقاء درک وفهم او بسیار مؤثر است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا