پیامبر(ص) وائمه(ع) وعلماء در کلام امام عسکری (ع)
پیامبر(ص) وائمه(ع) وعلماء در کلام امام عسکری (ع)
- پدران معنوی برتر از پدران نسبی
- نمایش عظمت خدا در دل پیامبر(ص)
- بعثت پیامبر(ص) ناشی از جود ورؤفت الهی
- احاطه علمی امام(ع)
- حال امام معصوم در خواب وبیداری یکسان است
- ائمه (ع) در علم مساوی اند
- برای اثبات حقانیت امام عقل کافی است
- سخن وسکوت امام با اذن خدا است
- کم یا زیاد نمودن برسلسله ائمه (ع) ممنوع
- علی (ع) عَلَم برای شناسایی حزب الله
- امام زمان (عج) مولودی کریم
- امام زمان شبیه پیامبر(ص)
- امام زمان(عج) زمین را پر از عدل وداد می کند
- امام زمان (عج)به چه استنادی حکم می کند؟
- وضعیت جامعه در وقت ظهور
- احیاء زمین پس ازموتش توسط امام زمان(عج)
- قضاوت بدون نیاز به بینه شرعی
- خرابي مناره ها و كاخ ها
- از چه کسی تقلید شود؟
- بهترین وبدترین خلق خدا
- ورود شکوهمندعلمای شیعه در قیامت
- چه کسی حزب الله است ؟
1-پدران معنوی برتر از پدران نسبی
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
مَنْ آثَرَ طاعَهَ أبَوَی دینِهِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ عَلَیْهِمَاالسَّلامُ عَلی طاعَهِ أبَوَی نَسَبِهِ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ: لَاُؤ ثِرَنَّکَ کَما آثَرْتَنی، وَ لَأُشَرِّفَنَّکَ بِحَضْرَهِ أبَوَی دینِکَ کَما شَرَّفْتَ نَفسَکَ بِإیثارِ حُبِّهِما عَلی حُبِّ أبَوَیْ نَسَبِکَ.
کسی که طاعت و پیروی پیغمبر اسلام حضرت محمّد و امیرالمؤمنین امام علی (سلام بر هردو) را بر پیروی از پدر و مادر نسبی وجسمانی خود مقدم بدارد خداوند متعال به او خطاب می نماید:
همان طوری که طاعت مرا بر هر چیزی مقدّم داشتی، تو را در خیرات و برکات مقدّم می دارم و تو را همنشین پدر و مادر دینی یعنی حضرت رسول و امام علی علیهماالسّلام می گردانم، همان طوری که علاقه و محبّت ـ عملی و اعتقادی ـ خود را نسبت به آن ها بر هر چیزی مقدّم داشتی.
(تفسیر الإمام العسکری (ع) ، ص ۳۳۳، ح ۲۱۰)
- نمایش عظمت خدا در دل پیامبر(ص)
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالي أري رَسولَهُ بِقَلبِهِ مِن نُورِ عَظَمَتِهِ ما أحَبَّ.
خداوند تبارك وتعالي از نور عظمت خويش ، چندان كه دوست داشت ، به قلب رسول خود نماياند .(یعنی قلب پیامبر مملو و پر است از عظمت خدا)(منتخب ميزان الحكمة، ص ۳۶۸)
- بعثت پیامبر(ص) ناشی از جود ورؤفت الهی
امام عسکری (ع) فرمود:
إنّ اللهَ بِجوُدِهِ وَ رَأفَتِهِ مَنَّ عَلی عِبادِهِ بِنَبیّهِ مُحَمَّدٍ( صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) بشیراً و نذیراً و وَفَّقکُم لِقَبولِ دینهِ و اکرمکم بِهدایتِهِ.
خداوند به سبب بخشندگی و مهربانی اش بر بندگانش منت نهاد و پیامبرش محمد (صلی الله علیه و آله) را بشارت دهنده و بیم دهنده فرستاد و شما را توفیق داد که دین او را بپذیرید و با هدایتش شما را گرامی داشت. (مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص ۴۲۵)
- احاطه علمی امام(ع)
امام حسن عسکری : (ع) فرمود :
إنَّ اللهَ تَبارَكَ وَ تَعالى بَيَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِكُلِّ شَىْءٍ وَ يُعْطِيهِ اللُّغاتِ وَمَعْرِفَةَ الأ نسابِ وَالاجالِ وَ الْحَوادِثِ وَ لَولا ذلِكَ لَمْ يَكُنْ بَيْنَ الْحُجَّةِ وَالْمَحْجُوجِ فَرْقٌ.
خداوند متعال حجّت و خليفه خود بین بندگانش را ممتاز وبرجسته ظاهر ساخت و او را به تمام گویشها آشنا ساخت و شناخت أنساب و نژاد ها را هم به او عطا کرد واطلاع از موت واجل افراد ونیز آگاهی از اتفاقات وحوادث (که بنا است پدید آید) را به او عنایت نمود.
واگر اين امتياز وبرجستگی نمی بود فرقی بين حجّت خدا و بين ديگران نبود. (کافی، ج ۱، ص ۵۱۹ ، ح ۱۱)
- حال امام معصوم در خواب وبیداری یکسان است
امام عسکری (ع)
محمد اقرع گويد:
طی مکاتبه یی از ابى محمد امام عسكرى (ع) پرسيدم آیا امام (ع) محتلم مىشود؟ و چون نامه تمام شد با خود گفتم: احتلام يك كار شيطانى است و محققاً خدا دوستان خود را از آن مصون می دارد. حضرت در پاسخ فرمود:
حَالُ الْأَئِمَّةِ فِي الْمَنَامِ حَالُهُمْ فِي الْيَقَظَةِ لَا يُغَيِّرُ النَّوْمُ مِنْهُمْ شَيْئاً وَ قَدْ أَعَاذَ اللَّهُ أَوْلِيَاءَهُ مِنْ لَمَّةِ الشَّيْطَانِ كَمَا حَدَّثَتْكَ نَفْسُكَ
حال امامان (ع) در خواب همان حال شان در بيدارى است . و خواب چيزى از وضع آنها را دگر گون نمی كند و قطعا خداوند متعال دوستان خود را (همانطور که در ذهن شما هم بود) از دستبُرد شيطان مصون می دارد. (مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج6، ص 157 و بحار الانوار ، ج50 ، ص 290)
- ائمه (ع) در علم مساوی اند
امام عسکری (ع) فرمود:
جَرى لِآخِرِنا ما جَرى لِاَوَّ لِنا وَ أوَّ لُنا وَآخِرُنا فِی العِلمِ سَواءٍ . وَ لِرَسُولِ اللهِ (صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) وَأمیرِ المُؤمِنینَ (عَلَیهِ السَّلامُ ) فَضلُهُما.
مسائلی که برای نخستینهای ما اهلبیت جریان داشت برای پایانیهای ما اهلبیت هم جریان دارد وهمه ما اهلبیت عصمت چه اولین وچه اخرین در علم هم طراز و مساوی هستیم ؛ البته برای پیامبر(ص) وامیر المومنین (ع) حساب ویژه و فضیلت خاص هست. ( بحار الانوار ، ج50 ، ص 255)
- برای اثبات حقانیت امام عقل کافی است
امام عسکری (ع)
قاسم هروى گوید:
من نامهاى برای ابومحمد امام عسکری (ع) نوشتم ودر آن نامه یادآور شدم که دوستان درباره شما اختلاف دارند تقاضا دارم دليل و معجزهاى اظهار به فرمائيد.
حضرت در جواب نوشتند:
وَ إِنَّمَا خَاطَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْعَاقِلَ . لَيْسَ أَحَدٌ يَأْتِي بِآيَةٍ أَوْ يُظْهِرُ دَلِيلًا أَكْثَرَ مِمَّا جَاءَ بِهِ خَاتَمُ النَّبِيِّينَ وَ سَيِّدُ الْمُرْسَلِينَ فَقَالُوا سَاحِرٌ وَ كَاهِنٌ وَ كَذَّابٌ . وَ هَدَى اللَّهُ مَنِ اهْتَدَى غَيْرَ أَنَّ الْأَدِلَّةَ يَسْكُنُ إِلَيْهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ .
خداوندعزیز وجلیل عاقلان را طرف خطاب خويش قرار داده است . هيچ كس را ياراى آن نيست كه معجزه يا دليلى بيشتر از آنچه خاتم الأنبياء (صلى اللَّه عليه و اله) آورده است بیاورد. اما با اين وجود درباره آن حضرت گفتند كه او ساحر و شعبده باز و دروغگو است.
خداي متعال هر كه را قابل هدايت باشد هدايت مي كند. البته در كنار دليل عقلي و منطقي، معجزه موجب آرامش خاطر خیلی از مردم خواهد شد. ( بحار الانوار ، ج50 ، ص 296)
- سخن وسکوت امام با اذن خدا است
امام عسکری (ع)فرمود:
وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَأْذَنُ لَنَا فَنَتَكَلَّمُ وَ يَمْنَعُ فَنَصْمُتُ
وَ لَوْ أَحَبَّ أَنْ لَا يُظْهِرَ حَقّاً مَا بَعَثَ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ فَصَدَعُوا بِالْحَقِّ فِي حَالِ الضَّعْفِ وَ الْقُوَّةِ وَ يَنْطِقُونَ فِي أَوْقَاتٍ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْرَهُ وَ يُنْفِذَ حُكْمَهُ النَّاسَ فِي طَبَقَاتٍ شَتّىً .
اين را بايد بدانيد كه با اذن واجازه خداوند عزيز وجلیل سخن می گوییم وبا منع خداوند متعال سکوت می کنیم وخاموشی برمی گزینیم .
و خداي متعال اگر نمىخواست حق وحقیقت آشكار شود پيامبران را با بشارت و تهديد نمىفرستاد .آنها سخن حق را چه در وقت ضعف و چه وقت قدرت آشكارا گفتند و به وقت هم مردم را راهنمائى كردند تا خداوند متعال امر خود را اعمال کند وحکم خود را در طبقات مختلف مردم تنفیذ نماید. ( بحار الانوار ، ج50 ، ص 296)
- کم یا زیاد نمودن برسلسله ائمه (ع) ممنوع
امام عسکری (ع)
سَواءٌ مَن جَحَدَ اِماماً مِنَ اللهِ اَو زادَ اِماماً لَیسَت اِمامَتُهُ مِنَ اللهِ وَجَحَدَ اَو قالَ ثالِثُ ثَلاثَهٍ . اِنَّ الجاحِدَاَمرَ آخِرِنا جاحِدٌ اَمرَ اَوَّلِنا وَالزّائِدَ فیناکَالنّاقِصِ الجاحِدِ اَمرَنا .
فرقی نیست بین کسی امام منصوب خدا را انکار کند ویا اعتراف به امامت کسی داشته باشد که منصوب خدانیست واز پیش خود او را امام خوانده باشد.
چنانکه فرقی نیست بین آنکه اصل وجود خدا را انکار کند ویا بگوید ثالث ثلاثه هم خدا است .آنکه امامت آخر ما را انکار کند مثل همان است که امامت اول ما را انکار کرده باشد وآنکه امامی را بر سلسله امامان ما بیفزاید مثل کسی است که احدی از ائمه مارا کم وانکار کرده باشد. ( بحار الانوار ، ج50 ، ص 275)
- علی (ع) عَلَم برای شناسایی حزب الله
امام عسکری (ع)
حسن بن طریف گوید طی مکاتبه یی به ابو محمد امام عسکری (ع) از حضرتش پرسیدم که معنای سخن پیامبر برای امیر المومنین (ع) که فرموده بود: ” مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَولاهُ ” چیست ؟
حضرت فرمود:
اَرادَ بِذلِکَ اَن جَعَلَهُ عَلَماً یُعرَفُ بِهِ حِزبُ اللهِ عِندَ الفُرقَهِ.
پیامبر (ص) با این سخن اراده فرمودند که امیر امومنین (ع) را علم وپرچم قرار دهند تا در وقت پراکندگی امت حزب الله شناخته شوند (بحار الانوار، ج 50 ، ص290)
- امام زمان (عج) مولودی کریم
امام حسن عسکری (ع) به عمه خود حكيمه دخت امام جواد (ع)فرمود :
بِيتِي اللَّيلَةَ عِندَنا؛ فَإنَّهُ سَيُولَدُ اللَّيلَةَ المَولُودُ الكَريمُ عَلَى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذي يُحيِي اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الأرضَ بَعدَ مَوتِها .
امشب نزد ما بمان؛ زيرا بزودى فرزندى به دنيا خواهد آمد كه نزد خداوند عزّ و جلّ گرامى است و خداوند عزّ و جلّ به وسيله او زمين را پس از مردن آن زنده خواهد كرد. (میزان الحکمه،ج 7 ، ص92)
- امام زمان شبیه پیامبر(ص)
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
اَلْحَمدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ يُخْرِجْنى مِنَ الدُّنيا حَتّى أرانِىَ الْخَـلَفَ مِنْ بَعْـدى ، أشْبَهُ النّاسِ بِرَسُولِ اللّه ِ صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ خَلْقاً وَ خُلْقاً ، يَحَفَظُهُ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى فى غَيْبَتِهِ ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما.ً
سپاس خدايى را كه مرا از دنيا بيرون نبرد تا اينكه (فرزندم و) جانشين بعد از خودم را به من نشان داد كه او در خلقت و اخلاق شبيه ترين مردم به رسول خدا (صلي الله عليه و آله) است، خدا او را در غيبتش حفظ و نگهدارى مى كند، و بعد او را آشكار مى كند تا زمين را پر از عدل و داد كند، همان گونه كه از بى عدالتى و ستم پر شده باشد. (كمال الدين ، ص 408 ، ح 7)
- امام زمان(عج) زمین را پر از عدل وداد می کند
امام عسکری(ع) در جواب کسی که از حضرت پرسید آیا فرزند داری ؟ فرمود:
اِی وَاللهِ سَیَکُونُ لی وَلَدٌ یَملَأُ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً فَاَمَّا الانَ فَلا …
بله قسم به خدا فرزندی خواهم یافت که زمین را پر از عدل وداد می کند .اما اکنون نه… .
( بحارالانوار ، ج50 ، ص275)
- امام زمان (عج)به چه استنادی حکم می کند؟
از امام عسکری (ع)
حسن بن ظريف گوید:
اِخْتَلَجَ فِي صَدْرِي مَسْأَلَتَانِ أَرَدْتُ اَلْكِتَابَ فِيهِمَا إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ (ع) فَكَتَبْتُ أَسْأَلُهُ عَنِ اَلْقَائِمِ (ع) إِذَا قَامَ بِمَا يَقْضِي وَ أَيْنَ مَجْلِسُهُ اَلَّذِي يَقْضِي فِيهِ بَيْنَ اَلنَّاسِ ؟
وَ أَرَدْتُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنْ شَيْ ءٍ لِحُمَّى اَلرِّبْعِ فَأَغْفَلْتُ خَبَرَ اَلْحُمَّى.
فَجَاءَ اَلْجَوَابُ سَأَلْتَ عَنِ اَلْقَائِمِ فَإِذَا قَامَ قَضَى بَيْنَ اَلنَّاسِ بِعِلْمِهِ كَقَضَاءِ دَاوُدَ (ع) لاَ يَسْأَلُ اَلْبَيِّنَةَ .
وَ كُنْتَ أَرَدْتَ أَنْ تَسْأَلَ لِحُمَّى اَلرِّبْعِ فَأُنْسِيتَ فَاكْتُبْ فِي وَرَقَةٍ وَ عَلِّقْهُ عَلَى اَلْمَحْمُومِ فَإِنَّهُ يَبْرَأُ بِإِذْنِ اَللَّهِ (إِنْ شَاءَ اَللَّهُ يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ )
عَلَّقْنَا عَلَيْهِ مَا ذَكَرَ أَبُو مُحَمَّدٍ (ع) فَأَفَاقَ وَ بَرِءَ .
دو مساله در خاطرم بود كه مي خواستم بحضرت ابي محمد امام عسکری عليه السلام نامه بنويسم و بپرسم، سپس نامه نوشتم و راجع به حضرت قائم (عليه السلام) پرسيدم كه چون قيام كند، چگونه داوري كند و دادگستري او در ميان مردم در كجاست؟ و مي خواستم راجع به معالجه تب ربع(كه يك روز مي گيرد و دو روز نمي گيرد)سوال كنم، ولي فراموش كردم.
جواب آمد كه در باره حضرت قايم پرسيدي، چون او قيام كند به علم و يقين خود داوري كند، چنان كه داود (عليه السلام) داوري مي كرد و گواه نخواهد و ميخواستي راجع به تب ربع هم بپرسي ولي فراموش كردي. اين آيه را بر كاغذي بنويس و بر تب دار بياويز به اذن خدا بهبودي يابد ان شا الله: ( يا نارُ كُوني بَرداً وَ سَلاماً عَلي اِبراهيمَ ) آنچه ابو محمد فرمود نوشتم و به او آويختم بهبودي يافت. ( بحارالانوار ، ج50 ، ص264)
- وضعیت جامعه در وقت ظهور
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
… أمـا إنَّ لَهُ غَيـْبَةٌ يُحارُ فيـهَا الْجاهِلُونَ، وَ يَهْلِكُ فيهَا الْمُبطِلُونَ، وَ يُكَذِّبُ فيهَا الْوَقّاتُونَ، ثُمَّ يَخْرُجُ فَكَأَنـّى أنْظُرُ اِلىَ الأَعْلامِ الْبيضِ تَخْفِقُ فَوْقَ رَأسِهِ بِنَجَفِ الْكُـوفَةِ.
حضرت مهدى عليه السلام داراى غيبتى است (طولانى) كه نادانها در آن زمان متحير مى شوند، اهل باطل در آن غيبت به هلاكت مى رسند و وقت تعيين كنندگان دروغ مى گويند، سپس ظهور و خروج مى كند، گويا مى بينم پرچمهاى سفيدى را كه در نجفِ كوفه بالاى سر او به اهتزار در آمده است. (كمال الدين ،ص 409 ،ح 9)
- احیاء زمین پس ازموتش توسط امام زمان(عج)
امام حسن عسکری (ع) به عمه خود حكيمه دخت امام جواد (ع)فرمود :
بِيتِي اللَّيلَةَ عِندَنا؛ فَإنَّهُ سَيُولَدُ اللَّيلَةَ المَولُودُ الكَريمُ عَلَى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذي يُحيِي اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الأرضَ بَعدَ مَوتِها .
امشب نزد ما بمان؛ زيرا بزودى فرزندى به دنيا خواهد آمد كه نزد خداوند عزّ و جلّ گرامى است و خداوند عزّ و جلّ به وسيله او زمين را پس از مردن آن زنده خواهد كرد. (میزان الحکمه،ج 7 ، ص92)
- قضاوت بدون نیاز به بینه شرعی
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
فَإذا قامَ قَضى بَيْنَ النّاسِ بِعِلْمِهِ كَـقَـضاءِ داوُدَ (عليه السلام) لايَسْأَلُ البَيـِّنَةَ.
زمانى كه (حضرت مهدى عليه السلام) قيام كند، در ميان مردم با علم خودش قضاوت مى كند، همان گونه كه حضرت داود (عليه السلام) قضاوت مى كرد و از مردم، بيّنه و شاهد نمى طلبد. (كافى، ج 1، ص509 ،ح 13)
- خرابي مناره ها و كاخ ها
امام حسن عسکری (ع) فرمود :
إِذا قامَ الْقائِمُ أَمَرَ بِهَدْمِ الْمَنائِرِ وَ الْمَقاصيرِ الَّتي فِي الْمَساجِدِ.
هنگامي كه قائم(عج) قيام كند، دستور به خرابي مناره ها و كاخ هاي مساجد دهد.
(مستدرک الوسائل ، ج۳ ، ص۳۸۴ )
- از چه کسی تقلید شود؟
امام حسن عسکری (ع) بعد از تقبيح تقليدِ عوامِ يهود از علماي فاسقشان فرمود :
فَمَن قَلَّدَ مِن عَوامِّنا مِثلَ هؤُلاءِ الفُقَهاءِ فَهُم مِثلُ اليَهودِ الَّذينَ ذَمَّهُمُ اللّه ُ بِالتَّقليدِ لِفَسَقَهِ فُقَهائهِم . فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائناً لَنَفسِهِ حافِظاً لِدينِهِ مُخالِفاً عَلي هَواهُ مُطِيعاً لِأمرِ مَولاهُ فَلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، وَذلِكَ لا يَكونُ إلاّ بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم.
اگر (مسلمانان) از چنين فقهاي فاسق تقليد كنند ، مانند همان يهودياني هستند كه خداوند آنان را به سبب تقليد وپيروي از فقهاي فاسق وبدكارشان نكوهش كرده است .
اما هر فقيهي كه خويشتن دار ونگاهبان دين خود باشد وبا هواي نفْسش بستيزد ومطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند والبته اين ويژگيها را تنها برخي فقهاي شيعه دارا هستند ، نه همه آنها . (منتخب ميزان الحكمة، ص ۴۷۸)
- بهترین وبدترین خلق خدا
امام عسکری (ع) فرمود:
قيلَ لِأميرِ المؤمنين (عليه السلام) : مَن خيرُ خَلقِ اللّه ِ بَعدَ أئِمَّةِ الهُدى وَ مَصابيحِ الدُّجى؟
قالَ : العُلَماءُ إذا صَلَحوا .
قيلَ : فَمَن شِرارُ خَلقِ اللّه ِ بَعدَ إبليسَ وَ فِرعَونَ وَ نُمرُودَ ، وَ بَعدَ المُتَسَمّينَ بِأسمائِكُم ··· ؟
قالَ : اَلعُلَماءُ إذا فَسَدُوا ، هُمُ المُظهِرُونَ لِلأباطيلِ ، الكاتِمُونَ لِلحَقائقِ .
به امام على (عليه السلام) گفته شد بهترين مردم بعد از ائمه (عليهم السلام) چه كسانى هستند؟
حضرت فرمود : عالمانِ صالح.
عرض شد: بعد از ابليس و فرعون و نمرود و بعد از كسانى كه نام شما را روى خود مى گذارند··· بدترين خلق خدا چه كسانى هستند؟
فرمود: عالمانِ فاسد، همانان كه باطلها را آشكار مى سازند و حقايق را كتمان مى كنند.
(احتجاج ،ج 2، ص513، ح337)
- ورود شکوهمندعلمای شیعه در قیامت
امام عسکری (ع)فرمود:
یَأتی عُلَماءُ شیعَتِنَا الْقَوّامُونَ لِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ أهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ عَلی رَأسِ کُلِّ واحِدٍ مِنْهُمْ تاجُ بَهاءٍ قَدِ انْبَثَّتْ تِلْکَ الاْنْوارُ فی عَرَصاتِ الْقِیامَهِ وَ دُورِها مَسیرَهَ ثَلاثِمِائَهِ ألْفِ سَنَه.ٍ
آن دسته از علماء و دانشمندان شیعیان ما که در هدایت و رفع مشکلات دوستان و علاقه مندان ما تلاش کرده اند روز قیامت در حالتی وارد صحرای محشر می شوند که تاج کرامت بر سر نهاده و نور وی همه جا را روشن می کند. و تمام أهل محشر از آن نور بهره مند خواهند شد.
( تفسیر الإمام العسکری ( علیه السلام ) ، ص ۳۴۵، ح ۲۲۶)
- چه کسی حزب الله است ؟
ابوهاشم گوید درمحضر ابو محمد امام عسکری (ع) بودم ودر دلم با خودم گفتم بار خدایا مرا جزء حزب وگروه خودت قرار بده که حضرت به رو کرد وفرمود:
أنتَ في حِزبِهِ وفي زُمرَتِهِ إذ كُنتَ بِاللَّهِ مُؤمِناً ، ولِرَسولِهِ مُصَدِّقاً ، ولِأَولِيائِهِ عارِفاً ، ولَهُم تابِعاً ، فَأَبشِر ثُمَّ أبشِر . شما جزءحزب وگروه خدائید چراکه به خدا ایمان داری وبه پیامبرش باور داری وبه اولیاء خدا معرفت داری و در عمل هم از آنان تبعیت می کنی . پس مژده باد به تو ومژده باد .
(بحار الانوار، ج 50 ، ص299)