چرایی حُرمت شرک در کلام حضرت صدیقه طاهره(س)
- چرایی حُرمت شرک در کلام حضرت صدیقه طاهره(س)
حضرت فاطمه (س) :
وَ حَرَّمَ اللّه الشِّرْکَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ. (ریاحین الشّریعة، ج ۱، ص ۳۱۲. )
و خداوند متعال حُرمت شرک را برای اخلاص در توحید و بزرگی وپروردگاری قرار داد.
شرک یعنی برای خدا شریک قائل شدن فرقی نمی کند که این شرک اعتقادی باشد ویا عملی .
البته شرک اعتقادی پلید است وقابل بخشش نیست اما شرک عملی پلید نیست وقابل عفو و بخشش است
وبه عبارتی شرک چهار قسم است شرک در خالقیت وشرک در صفات الهی وشرک در طاعت وشرک در عبودیت .
شرک در خالقیت این است که گقته شود خداوند در آفرینش عالم دارای شریک بود .
شرک در صفات یعنی اینکه صفات ذات را جدای از ذات دانستن .
وشرک در طاعت یعنی آنکه غیر خدا را اطاعت نمودن واز او فرمان بردن .
وشرک در عبودیت یعنی غیر خدا را پرستیدن .
اصولا اهل شرک در سه تای آخر مشرکند ودربند اول دارای توحیدند . زیرا مشرکان خود اعتراف به توحید در خالقیت دارند .
وَلَاِن سَئِلتَهُم مَن خَلَقَ السَّماواتِ وَالاَرضَ لَیَقُولُنَّ اللهُ . (سوره لقمان ، آیه 25)
اگر از مشرکین به پرسی که چه کسی آسمان وزمین را آفرید قطعا خواهند گفت خدا .
کُمَیت بشر در توحید ذاتی وتوحید در خالقیت لنگ نیست بلکه لنگی او در توحید اقسام بعدی است .یعنی بشر همواره در در طاعت وربوبیت وامثال آن گرفتار بود .
لذا حضرت زهرا (س) به تو حید در ربوبیت می پردازد ونفی شرک را در در نفی شرک ربوبی می داند .
یعنی بشر شرک در خالقیت ندارد بلکه مهمترین شرک همان شرک ربوبی است وخداوند چنین شرکی را حرام وممنوع کرد تا توحید ربوبی خالص وزلال ودست نخورده باقی بماند .
وبدین جهت فاطمه زهرا (س)فرمود:
وَ حَرَّمَ اللّهُ الشِّرْکَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ.
و حُرمت شرک را برای اخلاص در توحید و وحدانیت در ربوبیت وپروردگاری قرار داد.