اخلاقی

اکرا م کریم

اکرا م کریم
هرچند انسان (به عنوان انسان) لازم الاحترام است وباید از هتک و بی حرمتی نسبت به اوپرهیز شود اما چند طائفه هستند که نسبت به احترام آنها بیشترتأکید شد که از جمله آنها کریمان وبزرگوارا ن هر قوم هستند .
پیامبر(ص)فرمود:
اِذا اَتاکُم کَریمُ قَومٍ فَاَکرِمُوهُ. (اصول کافی کتاب العشره باب اکرام الکریم ، ج4 ، ص480)
هرگاه بزرگ قومی پیش شماآمد او را بزرگ بدارید و او را احترام کنید .
البته همچنانکه اکرام به کریم لازم است برکریم هم لازم است اکرام را پذیرا باشد. زیرا اکرام زمانی صورت می پذیردکه طرفین یعنی هم اکرام کننده وهم اکرام شده هر دو مراعات کنند. یعنی هم مُکرِم اکرام خود را انجام دهد وهم کریم اکرام طرف را بپذیرد.
رد نمودن اکرام پسندیده نیست،چنانکه عدم اکرام هم پسندیده نیست. لذاحضرت امیر المومنین علی(ع) برایش 2 نفر مهمان آمده بودند وحضرت جهت اکرام برای هرکدام توشکی نهاده بودکه یکی نپذیرفت. حضرت به او تذکر داد وفرمود : اُقعُد عَلَیها لایَأبَی الکَرامَهَ اِلّاحِمارٌ .
روی آن بنشین .کرامت وتکریم را جزءحمار بر نمی تابد. بعد اضافه کرد: که پیامبر(ص)فرمود: “اِذا اَتاکُم کَریمُ قَومٍ فَاَکرِمُوهُ” . (کافی ، ج4 ،ص480 )
هرگاه بزرگ یک قوم پیش شما آمد او را بزرگ بدارید.
چنانکه ملاحظه می شود حضرت هم کار خود را با حدیث رسول خدا توجیه ومستند می کند وهم با هشدار و کنایه به او می فهماند که او باید اکرام را بپذیرد. چون در تلاقی دو انسان اهانت جا ندارد بلکه تکریم و توقیر جا دارد و این نمی شود مگر با اکرام مُکرِم و قبول کریم.
در نقل آمده که عدی بن حاتم وقتی که خدمت پیامبر (ص)رسید در خانه حضرت غیر از حصیر وزیر اندازی( از لیف خرما ) نبودکه حضرت هردورا زیر پای او نهاد و اورا بر نشستن روی آن دعوت نمود.
عدی بن حاتم انسان فراری بود اما به جهاتی که خدمت پیامبرآمد و حضرت اورا تکریم نمود.پس انسان وارد را باید تکریم نمود و وارد هم باید تکریم را بپذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا