فلسفه القاب حضرت فاطمه(س)
فلسفه القاب حضرت فاطمه(س)
- فاطمه و منصوره
پیامبر اکرم (ص)فرمود:
قُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ ! وَ لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ قَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا.
در حدیث معراج آمده است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: «گفتم: ای حبیب من جبرئیل، چرا [او] در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنم رهایی میبخشد، و دشمنانش از محبت وی بیبهره خواهند بود، و در آسمان بدین جهت «منصوره» است که خداوند فرموده:در آن روز (قیامت) مؤمنان بهجهت یاری خدا که هر فردی را بخواهد یاری دهد خرسند میشوند»؛منظور از این یاری همان نصرتی است که فاطمه به دوستان خویش خواهد کرد. (معانیالاخبار، ج٢، ص۴٣٠)
این کلام روشن است نیاز به توضیح ندارد اما این که زهرای مرضیه سلام الله علیها علاوه بر نصرت نوادگان و شیعیان خود به محبان خود هم کمک کند امر مهمی است. چون محب به کسی گویند که دین و آئین حضرت زهرا سلام الله علیها را قبول ندارد اما خود حضرت زهرا سلام الله علیها را دوست دارد که لطف عمومی آن بانوی بزرگوار حتی شامل اینها هم می شود.