دسته‌بندی نشده

پرهیز از تهمت و افترا در فضای مجازی

 پرهیز از تهمت و افترا در فضای مجازی

تهمت و افترا ذاتا  بد ، نامشروع و حرام بوده و از گناهان کبیره شمرده میشود وفضای مجازی به دلیل شرایط خاص حاکم بر آن ،  از شرایط مساعدتری برای توسعه وشیوع تهمت وافترا برخوردار می باشد . تهمت و افترا به فرد ، گروه ، طایفه ، حزب و جناح و یا هر شخصیت  معتبر و محترمی از نظر عقل و شرع   ناپسند بوده  و بار آن بسیار گران و سنگین  و تحمل آن گاه نا ممکن است .

پخش تهمت وافترا در فضای مجازی مثل شیوع گاز سمی و مهلک در فضای حقیقی است ؛ به این معنی که در کم ترین  زمان ممکن جمع زیادی را به هلاکت و تباهی می کشد ؛ از آن جهت که افترا و تهمت ، اذهان و عقول آحاد جامعه را درکم ترین زمان ممکن آلوده ساخته و نسبت به شخص یا گروه متهم ، بدگمان و بدباور می کند و آنان را درنزد  مردم  شوم جلوه می دهد .  بر همین اساس است که تهمت به مُبرّی وبی گناه ، گناه کبیره  است وباعث نابودی ایمان می شود.

امام صادق(ع) می فرماید: اِذَا اتَّهَمَ المُومِنُ اَخاهُ اِنماثَ الاِیمانُ فی قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِی الماءِ” ؛ [1]   هرگاه مومنی ، به برادر دینی خود تهمت بزند ، ایمان در قلب او ذوب می شود ؛ آنگونه که نمک در آب ذوب می گردد.

تهمت در فضای مجازی  امر ساده یی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت ؛ زیرا هرچند ممکن است انجام آن ساده باشد اما عوارضش بسیار سنگین است ؛ به سنگینی آسمان وکوه های سربه فلک کشیده .

امام صادق (ع) به نقل از حکیمی فرمود: اَلبُهتانُ عَلَی البَریئِی اَثقَلُ مِنَ الجِبالِ الرّاسِیاتِ ” ؛[2]    تهمت به انسان پاک وبی گناه ، سنگین تر از کوه های محکم و استوار است.

حضرت امیرالمومنین (ع) نیز در این خصوص فرمودند : اَلبُهتانُ عَلَی البُراءِ اَثقَلُ مِنَ السَّمواتِ” ؛[3]

تهمت به انسان بی گناه ، سنگین تر از آسمانها است.

از این رو ،  باید از تهمت پرهیز نمود و نه تنها به عمد و با قصد ونیت قبلی به این کار اقدام ننمود  بلکه حتی اگر چیزی هنوز نامعلوم است وصحت وسقم آن آشکار نشده است نباید به کسی نسبت داد .

 امام امیرالمومنین (ع) فرمود: لاتَقُل مالا تَعلَمُ فَتَتَّهِمَ بِاَخبارِکَ بِما تَعلَمُ ” ؛[4]

آنچه نمی دانی نگو ؛ چرا که نسبت به آنچه می دانی متهم می شوی .

یعنی از اعتبار و ارزش تو کاسته خواهد شد ؛ چون  وقتی ندانسته سخن می گویی ، دانسته هایت هم مقبول نمی شود ؛ چون متهم می شوی به اینکه چیزهای ندانسته می گویی.

[1]  –  اصول کافی ،  ج4 ، ص58                  

[2]  –   بحار الانوار ، ج72 ، ص194          

[3]  – کنزالعمال ، ج4 ، ص 102                

[4]  –  غررالحکم ، ص765           

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا