احادیث

چرایی حُرمت شرک در کلام حضرت صدیقه طاهره(س)

 

 

  • چرایی حُرمت شرک در کلام حضرت صدیقه طاهره(س)

حضرت فاطمه (س) :

وَ حَرَّمَ اللّه الشِّرْکَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ. (ریاحین الشّریعة، ج ۱، ص ۳۱۲. )

و خداوند متعال حُرمت شرک را برای اخلاص در توحید و بزرگی وپروردگاری قرار داد.

شرک یعنی برای خدا شریک قائل شدن فرقی نمی کند که این شرک اعتقادی باشد ویا عملی .

البته شرک اعتقادی پلید است وقابل بخشش نیست اما شرک عملی پلید نیست وقابل عفو و بخشش است

وبه عبارتی شرک چهار قسم است شرک در خالقیت وشرک در صفات الهی وشرک در طاعت وشرک در عبودیت .

شرک در خالقیت این است که گقته شود خداوند در آفرینش عالم دارای شریک بود  .

شرک در صفات یعنی اینکه صفات ذات را جدای از ذات دانستن  .

وشرک در طاعت یعنی آنکه غیر خدا را اطاعت نمودن واز او فرمان بردن .

وشرک در عبودیت یعنی غیر خدا را پرستیدن .

اصولا اهل شرک در سه تای آخر مشرکند ودربند اول دارای توحیدند . زیرا  مشرکان خود اعتراف به توحید در خالقیت دارند .

وَلَاِن سَئِلتَهُم مَن خَلَقَ السَّماواتِ وَالاَرضَ  لَیَقُولُنَّ اللهُ . (سوره لقمان ، آیه 25)

اگر از مشرکین به پرسی که چه کسی آسمان وزمین را آفرید قطعا خواهند گفت خدا .

کُمَیت بشر در توحید ذاتی وتوحید در خالقیت لنگ نیست بلکه لنگی او در توحید اقسام بعدی است .یعنی بشر همواره در در طاعت وربوبیت وامثال آن گرفتار بود .

لذا حضرت زهرا (س) به تو حید در ربوبیت می پردازد ونفی شرک را در در نفی شرک ربوبی می داند .

یعنی بشر شرک در خالقیت ندارد بلکه مهمترین شرک همان شرک ربوبی است وخداوند چنین شرکی را حرام وممنوع کرد تا توحید ربوبی خالص وزلال ودست نخورده باقی بماند .

وبدین جهت  فاطمه زهرا (س)فرمود:

وَ حَرَّمَ اللّهُ الشِّرْکَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ.

و حُرمت شرک را برای اخلاص در توحید و  وحدانیت در ربوبیت وپروردگاری  قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا