صفحه اصلی / اداری، اجتماعی / فضای مجازی و ارائه علوم

فضای مجازی و ارائه علوم

 فضای مجازی و ارائه علوم

امروزه ، هر اهل قلم، اهل هنر و اهل ابداع و ابتکاری که به دلیل  فقرمالی و نبود امکانات و تجهیزات ،  از ارائه محصولات علمی خود در دنیای واقعی ناتوان است ، می تواند بدون هزینه و یا با صرف هزینه ای اندک ، از طریق فضای مجازی ، حاصل تلاش خود را در معرض دید عموم قرار داده وهمگان را از محصولات خود بهره مند سازد .

بدین ترتیب ، افرادی که در صدد شناساندن خود و عملکرد خویش می باشند  فرصت نیکویی به چنگ می آورند وگروهی نیز که در پی تبلیغ وانتشار علم خود هستند و به حکم وظیفه شرعی وبه حکم ” زَکاةُ العِلمِ نَشرُهُ [۱]  موظفند که علم خود را انتشار دهند در صورت عدم دسترسی به امکانات چاپ  وانتشار  می توانند از فضای مجازی ، سود جسته  به وظیفه خویش عمل نمایند .

در حقیقت ، مطابق دستور اسلام ، هیچ کس حق آن را ندارد که بخل ورزیده وبه بهانه های گوناگون ، از ارائه محصولات علمی خود به دیگران  دریغ ورزد ؛ بلکه به عکس باید سخاوتمندانه حاصل فکر وعمل خودرا در اختیار عموم قرار دهد ؛ چرا که نشر علم ، هم به ارتقای فرهنگ جامعه کمک می کند و هم از بهترین صدقه ها به شمار آمده وپاداشی عظیم دارد.

همچنین در روایات آمده است که چنانچه کسی برعلم وآگاهی مردم بیفزاید ، به تعداد تمامی افرادی که از آن علم بهره برده وبدان عمل نموده اند ،پاداش مشارکت در عمل نیک برای اونگاشته خواهد شد

[۱] –  غررالحکم   ، ص۲۷۶

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

برای دوستت رحمت باش

برای دوستت رحمت باش امام سجاد (ع) فرمود : … وَکُن عَلَیهِ رَحمَهً وَلا تَکُن …

پیامبرخدا در جواب کسی که پرسیده بود كدام یک از اعمال بافضيلت تر است؟ فرمود: اِطعَامُ الطَّعَامِ وَ اِطيَابُ الكَلَامِ. غذا دادن و سخن پاکیزه گفتن. (وسائل ، ج24، ص289، باب 26)