پرهیز از تملق در ارائه محصولات در فضای مجازی

پرهیز از تملق در ارائه محصولات در فضای مجازی
در تبلیغات ، باید همواره حقیقت و واقعیت را بیان نمود و محصول را همان گونه که هست به مشتری شناساند واز اظهار نکته های غیر حقیقی ، تصنعی ونمایشی پرهیز نمود .
تملق یعنی تعریف بی جا یا نادرست از یک شخص ویا یک شیء . به عبارت دیگر ، تعریف فوق استحقاق و فراتراز حقیقت از یک شیء یا شخص را تملق گویند .
آنچنان که امام علی (ع) فرمودند : ” اَلثَّناءُ بِاَکثَرِ مِنَ الاِستحقاقِ مَلَقٌ” ؛[1] تعریف و تمجید بیش از استحقاق ، تملق است .
این سخن حاکی از آن است که تبلیغ و تعریف از یک متاع و کالا یا شخص ، سازمان و برنامه و سیستم ، بیش از اندازه و فراتر از استحقاق ، تملق است و تملق امری ناپسند و به دور از سیره پیامبران است می باشد ؛ آنچنان که امیر سخن حضرت امام امیرالمومنین(ع)فرمود: ” اِیّاکَ وَ المَلَقَ فَاِنَّ المَلَقَ لَیسَ مِن خَلائِقِ الاِیمانِ” ؛ [2]
از تملق بپرهیز ؛ چرا که تملق از اخلاق ایمان ومومن نیست .
ویا نیز فرمود: ” لَیسَ المَلَقُ مِن خُلُقِ الأنبِیاءِ” ؛[3] تملق از شیوه های پیامبران نیست.
حاصل سخن آنکه ، استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ کالا ها ومحصولات ، امری پسندیده بوده وبه نوعی استفاده بهینه به شمار می آید ؛ اما باید مواظب بود تا به منظورتبلیغ کالا برای فروش در دام تملق ، اغراق ، لاف و گزافه گویی و خلاصه ، تعریف بی جا و فراتر از واقعیت و حقیقت گرفتار نگردید ؛ چرا که این امر به دور از کرامت انسان و به دور از اخلاق ایمان و انبیا است و تملق ولاف زنی بدترین نوع دردها است ؛ چنانکه امام امیر المومنین(ع) فرمودند : ” اَدوَءُالدّاءِ اَلصَّلَفُ” ؛[4] بدترین درد ، لاف زدن و ستایش بی جا است .
پس تبلیغ در فضای مجازی ، بسیار نیکو و پسندیده است ؛ اما به شرط عاری بودن از لاف و گزاف .
[1] – نهج البلاغه ، حکمت 347
[2] – غررالحکم ، حدیث7453
[3] – عیون الحکم والمواعظ ، ص409
[4] – غررالحکم ، حدیث 2858