ویژه

آتش سوزی خانه فاطمه(س)

 

آتش سوزی خانه فاطمه(س)

سلام علیکم در باب اتفاقات بعد از پیامبر اکرم وشهادت حضرت زهرا علیهما السلام:

1-       مدارک دقیق از کتب عامه وخاصه که تصریح به احراق بیت حضرت زهرا علیها السلام دارد را لطفا ذکر کنید .

جواب

بسمه تعالی

خود تهدید به آتش زدن خانه توسط عمر موضوعی است مورد اتفاق علمای شیعه وسنی وفراهم آوردن مقدمات آتش از قبیل هیزم وآتشگیره هم مورد اجماع است وحتی تهدید به آتش زدن حتی با وجود فاطمه(س) توسط عمر هم در تاریخ شیعه وسنی به ثبت رسیده وقطعی است . نهایت آتش زدن را جمعی از علمای سنت متذکر نشدند وآن را در حد تهدید دانستند وبرخی دیگر تصریح نمودند ازجمله مسعودی در اثبات الوصیه ص 143 ومقاتل ابن عطیه در کتاب الأمامه والخلافه ص 160 و نیز مسعودی در مروج الذهب جلد 3 ص 77

وعلمای معروف شیعه هم تصریح دارند از جمله :

1-كتاب تحفه الابرار‌(تاليف: عماد الدين طبري- متوفاي قرن 7) صفحه 249.

2-كتاب رساله اصول الدين (تاليف: مقدس اردبيلي – متوفاي 993)، صفحه 306

3-كتاب حديقه الشيعه (تاليف : مقدس اردبيلي) صفحه 3.

4- كتاب جلاء العيون (تاليف: علامه مجلسي – متوفاي 1111) صفحه 215.

5-كتاب حق اليقين (تاليف: علامه مجلسي )صفحه 102.

6-كتاب انس المومنين (تاليف: محمد بن اسحاق حموي- متوفاي 1051) صفحه 565.

7-كتاب گوهر مراد (تاليف: عبدالرزاق لاهيجي-متوفاي 1051 )صفحه 565.

8-كتاب انيس الموحدين (تاليف: ملامهدي نراقي – متوفاي 1209) صفحه 180

9-كتاب رياض الشهاده (تاليف: محمدحسن قزويني – متوفاي 1204) جلد 1، صفحه 122.

10-كتاب الكبريت الاحمر (تاليف: قايني بيرجندي – متوفا 1352) صفه 277.

ودیگران که تصریح دارند. از جمله خواجه نصیر الدین طوسی در تجرید الاعتقاد وعلامه حلی در کشف المراد وفاضل مقداد در شرح باب حادیعشر ونیزسليم بن قيس» به نقل از «سلمان فارسي» آورده است:

” فقالت فاطمة عليها السلام : يا عمر ، ما لنا ولك ؟ فقال : افتحي الباب وإلا أحرقنا عليكم بيتكم . فقالت : ( يا عمر ، أما تتقي الله تدخل علي بيتي ) ؟ فأبي أن ينصرف . ودعا عمر بالنار فأضرمها في الباب ثم دفعه فدخل” .

… حضرت زهرا(عليها السلام) فرمود: اي عمر، ما را با تو چه كار است؟ جواب داد: در را باز كن و گرنه خانه تان را به آتش مي كشيم! فرمود: اي عمر، از خدا نمي ترسي كه به خانه من وارد مي شوي؟! ولي عمر ابا كرد از اين كه برگردد. عمر آتش طلبيد و آن را بر در خانه شعله ور ساخت و سپس در را فشار داد و باز كرد و داخل شد… .

كتاب سليم بن قيس ، تحقيق اسماعيل انصاري، ص 150

در پایان عرض می کنم آنچه که در این واقعه مهم است همان حرمت شکنی وظلمی است که واقع شده است  یعنی حرمت خانه فاطمه(س) راشکستن وزهرای اطهر (س) را مورد هتک ، توهین ، تهدید وارعاب قرار دادن وخشم اورا بر افروختن وجسم مبارک او را مورد جرح وآسیب قرار دادن وجنین وی را ساقط نمودن که همه این امور واقع شده ومورد تصدیق مورخین شیعه وسنی است .

حال اگر کسی واقعه آتش سوزی را نفی کند ویا در آن تردید نماید آیا این امور را هم می تواند نفی کند ؟ آیا قبح وزشتی وعواقب دنیایی وآخرتی این امور کمتراز آتش سوزی است ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا