صفحه اصلی / اداری، اجتماعی / انتخابات میدان مبارزه عقل وهوس

انتخابات میدان مبارزه عقل وهوس

انتخابات میدان مبارزه عقل وهوس

می دانیم در هر کاری بین عقل وهوس دعوا ونزاع صورت می پذیرد، عقل به کاری دستور می دهد وهوس به کاری دیگر وخیلی کم اتفاق می افتد که بین شان توافق صورت پذیرد . همیشه هوس مزاحم عقل بوده وهست ونمی گذارد تصمیم عقل اجراء شود .

البته باید بدانیم اگر عقل قوی شد وهوس ضعیف گردیدپیروزمیدان عقل است واگر بعکس شد پیروز میدان هوس است .

وبیشترین دعوای شان در موضوع مال ومقام ، شکم ودامن است .

مثلا لقمه حرامی اتفاق می افتد دستور عقل اجتناب است ودستور هوس ارتکاب. ویا سمتی اتفاق می افتد دستور عقل آن است که اگر اهل آن هستی وتوان انجام آن را داری  انجام بده ودستور هوس آن است که انجام بده حتی اگراهلش نیستی ونمی توانی .

یا یک موضوع شرعی واجتماعی مطرح می شود عقل به اجام آن دستور می دهد وهوس یا برحذر می دارد ویا دستور بر خلاف می دهد .

در موضوع انتخابات هوس تا می تواند از دادن رأی برحذر می دارد واگرقصد دادن حاصل شود به گزینه یی رأی می دهدکه عقل آن را تأیید نمی کند وگزینه عقل فرد دیگری است .

امید می رود در این عرصه مقدس انتخابات به رای عقل عمل شود واز رأی ناشی از هوس برحذر گردد.

 

 

انتخابات یک آزمون الهی

خداوند متعال انسان را  با خیلی از چیزهای شخصی ، خانوادگی ، اجتماعی وحتی سیاسی امتحان می کند مثلا با بیماری و فقر ، با از دست داد یکی از اعضای خانوده و یا با  وجاهت وشخصیت اجتماعی ویا سمتهای اداری و هم چنین دهها مقوله در مسائل سیاسی که از جمله آن انتخابات است .

تا معلوم شود چه میزان به این تکالیف سیاسی وشرعی پایبندند ؟ وچقدرمقید ومتعهدند ویا بعکس  بی خیال وبیتفاوتند ؟

چرا بی خیال ؟ چون یا حال وحوصله ندارد و یا نسبت به سرنوشت کشور بی تفاوتند ویا اساسا حس  تکلیف ندارند ویا احیانا کاندیدای مورد نظرشان تأیید نشده ویا از مسئولی گله مندند و یا از دولتی دلخورند وامثال آن که هر کدام که باشد امتحان انسان را ناقص  می کند و گاه به مردودی می کشاند

وخدا نکند که انسان در امتحان الهی مردود شود . انسان ممکن است در امتحانی مردود شود وزیان نکند اما اگردر امتحان الهی مردود شود  قطعا خسارت سنگینی است وگاه شاید قابل جبران نباشد .

آری ” اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکُوا اَن یَقُولُوا آمَنّا وَهُم لا یُفتَنُُونَ . (عنکبوت آیه ۱)

آیا مردم به صرف اینکه گفتند مومن هستیم (کفایت می کند) رها می شوند وامتحان نمی گردند ؟ نه امتحان می شوند .

بله کسی که می گوید انقلابی هستم ویا به نظام الهی وجمهوری اسلامی پایبندم ویا کشور ومنافع کشور را دوست می دارم وبا استقلال وقطع ید بیگانه را دوست می دارم رها می شود و امتحان نمی گردد ؟

 

انتخابات آزمون اخلاص

بسیاری از ماها تصور می کنیم خیلی مومن وخیلی با اخلاص بوده وکار ها را برای خدا انجام می دهیم .

اما بسیار اتفاق می افتد که اخلاص ما به محک وآزمایش گذاشته می شود مثل جائی که کاری کردیم کسی از ما تعریف نکرد ویا بعکس تکذیب کرد وناراحت شدیم ویا کاری را برای حُب کسی انجام دادیم ویا کاری کردیم وانتظار اجرت از کسی داریم ویا برای بغض به کسی انجام دادیم ویا کاری کردیم وانتظار اجرت از کسی داریم . آری اینگونه موارد  وامثال آن معلوم می شود که اخلاص چند مثقال است؟ ویا اصلا نیست تا به مقدار ومثقال در آید.

در انتخابات اگر بخاطر انجام تکلیف سیاسی وشرعی وفقط به دستور حق تعالی علی رغم میل باطن ما وعلی رغم حب وبغض ما  بدون توجه به حزب ، گروه وجناح وبدون توجه به هر چیز دیگری بل فقط وفقط بخاطر حقیقت و واقعیتی که تشخیص دادیم شکت کردیم و رأی دادیم می شود اخلاص .

البته در انتخابات می توان با نفس خود مبارزه کرد واخلاص را تمرین نمود .

شایسته بل بایسته است اولا حتما رای داد ثانیا به کسی رای داد که بعد چند سال احساس ندامت وپشیمانی نشود ونزد خداوند متعال احساس شرم وخجالت نگردد .

 

 

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

برای دوستت رحمت باش

برای دوستت رحمت باش امام سجاد (ع) فرمود : … وَکُن عَلَیهِ رَحمَهً وَلا تَکُن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامبرخدا در جواب کسی که پرسیده بود كدام یک از اعمال بافضيلت تر است؟ فرمود: اِطعَامُ الطَّعَامِ وَ اِطيَابُ الكَلَامِ. غذا دادن و سخن پاکیزه گفتن. (وسائل ، ج24، ص289، باب 26)