صفحه اصلی / احادیث / دو چیز مصداق تواضع

دو چیز مصداق تواضع

  • دو چیز مصداق تواضع

امام حسن عسکری (ع) فرمود :

مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلی کُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ.

یکی از نشانه های تواضع و فروتنی آن است که به هرکس برخورد نمائی سلام کنی و در هنگام ورود به مجلس هر کجا، جا بود بنشینی ـ نه آن که به زور و زحمت برای دیگران جائی را برای خود باز کنی .    (بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۷۲، ح ۹)

شرح کوتاه :

( اگر  خواستی بدانی که آیا متواضع هستی یانه ؟ به بین نشانه تواضع را داری یانه؟ به بین آیا اهل سلام  هستی ؟ آیا دوست داری به افراد سلام کنی؟ به چه کسانی ؟  به مافوق ؟ به مادون؟ به زن ؟ به مرد؟ به آشنا؟ نا آشنا؟ به چه کسانی؟ اگر به همه کسانی که به آنها عبور ومرور می کنی سلام کردی تو اهل تواضعی واگر دیدی که نمی توانی سلام کنی  یا به افراد خاصی فقط می توانی سلام کنی پس تو اهل تواضع نیستی.

وهمچنین به بین  اگر وارد مجلسی شدی دوست داری بالای مجلس به نشینی ویا پایین مجلس ؟ پس اگرپایین نشستی  وناراحت نشدی تو اهل تواضعی  وگرنه  نه . پس نشانه تواضع دو چیز شد یکی سلام به همه کس حتی کودک  وپایین تر از خود  و دیگری نشستن در پایین مجلس.

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

چهل حدیث موضوعی در توصیف ماه مبارک رمضان

    چهل حدیث موضوعی در توصیف ماه مبارک رمضان   ماه رحمت ، برکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامبرخدا در جواب کسی که پرسیده بود كدام یک از اعمال بافضيلت تر است؟ فرمود: اِطعَامُ الطَّعَامِ وَ اِطيَابُ الكَلَامِ. غذا دادن و سخن پاکیزه گفتن. (وسائل ، ج24، ص289، باب 26)