صفحه اصلی / احادیث / صلوات خدا بر متواضع

صلوات خدا بر متواضع

  • صلوات خدا بر متواضع

امام حسن عسکری (ع) فرمود :

مَنْ رَضِی بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الْمَجْلِسِ لَمْ یَزَلِ اللهُ وَ مَلائِکَتُهُ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ حَتّی یَقُومَ، مِنَ التَّواضُعِ السَّلامُ عَلی کُلِّ مَنْ تَمُّرُ بِهِ.

کسی که (متکبّر نباشد و) موقع ورود به مجلس هر کجا جائی بود بنشیند تا زمانی که حرکت نکرده باشد خدا و ملائکه هایش بر او درود و رحمت می فرستند.  از علائم و نشانه های تواضع و فروتنی آن است که به هر شخصی که  برخورد نمودی سلام کنی.              (بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۴۶۶، ح ۱۲)

شرح کوتاه:

( صلوات خدا یعنی رحمت خدا وصلوات فرشتگان یعنی استغفار . پس کسی که در مجلس  ودرجمع نقطه پایین را انتخاب می کند خداوند بر اورحمت می فرستد وفرشتگان برایش استغفار می نمایند  ؛ چون گزینش پایین مجلس برای نشستن  نشان از تواضع او دارد وآنکه متواضع است از یک صفت والایی برخوردار است که آن صفت  این شاسیتگی را به فرد می دهد تا لایق رحمت حق وشایسته استغفار فرشتگان  گردد. چراکه تواضع خود نوعی عبادت بل اعظم عبادت وحتی باعث حلاوت عبادت است .

وتواضع زینت انسان وحتی خودش یک نعمت است و در سایه همین تواضع است که حکمت در قلب مومن سکنی می گزیند  وتواضع سر هر خیر وخوبی ومایه قرب به خداوند است  وبا همین تواضع انسان به قدر ومنزلت خود معرفت پیدا می کند و حتی موجب جذب قدرت خدا برای جامعه   و برای خود می گردد .

قطعا تواضع با همه آثار برجسته ومؤثر که دارد باعث جذب رحمت واستغفار خواهد شد.

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

چهل حدیث موضوعی در توصیف ماه مبارک رمضان

    چهل حدیث موضوعی در توصیف ماه مبارک رمضان   ماه رحمت ، برکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامبرخدا در جواب کسی که پرسیده بود كدام یک از اعمال بافضيلت تر است؟ فرمود: اِطعَامُ الطَّعَامِ وَ اِطيَابُ الكَلَامِ. غذا دادن و سخن پاکیزه گفتن. (وسائل ، ج24، ص289، باب 26)