صفحه اصلی / اداری، اجتماعی / رفاقت با فاسقان

رفاقت با فاسقان

 

رفاقت با فاسقان

فاسق به کسی گویند که هنجار شکن است وبه هیچ هنجار وقاعده وحقی پایبند نیست . فاسق اگر در خانه باشد حرمت وحریم خانه  وخانواده را می شکند واگر در جامعه باشد به هیچ قانونی پایبند نیست  واگر در اداره باشد  به  هیچ ضابطه یی گردن نمی نهد  ودر معاملات ومعاهدات به قول وقرار خود وبه امضای خویش متعهد نیست .

انسان فاسق  انسان قانون شکن است ، هنجار شکن ، گستاخ وبی انضباط است .

بنا بر این دوستی با او به صلاح نیست  چون به آیین دوستی هم پایبند ومتعهد نیست ومتأسفانه همین روحیه او به رفیق منتقل می شود  واز باب اینکه نفس انسان خوپذیر است روحیه او به دوست ورفیق او منتقل می گردد .

امیرالمومنین (ع) فرمود:

اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الفُسّاقِ  فَاِنَّ الشَّرَّ  بِالشَّرِّ یَلحَقُ. (غررالحکم ، ج۱ ، ص۱۵۳) به نقل از ( آثار الصادقین ، ح۱۰ ، ص۳۶۶ )

از رفاقت با فاسقان برحذر باش چرا که شر به شر می پیوندد. یعنی جمع شدن با فاسق موجب سرایت شر او به دیگری است و در نتیجه دوستان فاسق   فاسق به بار خواهند آمد .

حضرت در این رابطه عبارتدیگری دارند که می فرمایند از رفاقت با فساق بر حذر باش چرا که رضایت به کار قومی مثل این است که در آن کار وارد شده باشد . عبارتش این است :

اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ اَهلِ الفُسُوقِ فَاِنَّ الرّاضی بِفِعلِ قَومٍ کَالدّاخِلِ فیهِم . (غررالحکم ، ج۱ ، ص۱۵۳) به نقل از ( آثار الصادقین ، ج۱۰ ، ص۳۶۷ )

در حقیقت دوستی با فاسق دو زیان دارد یکی آنکه به تدریج موجب فسق می شود دیگر آنکه  با آنکه هنوز فاسق نشده اما در عین حال جزء فاسقان به شمار می آید .

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

برای دوستت رحمت باش

برای دوستت رحمت باش امام سجاد (ع) فرمود : … وَکُن عَلَیهِ رَحمَهً وَلا تَکُن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامبرخدا در جواب کسی که پرسیده بود كدام یک از اعمال بافضيلت تر است؟ فرمود: اِطعَامُ الطَّعَامِ وَ اِطيَابُ الكَلَامِ. غذا دادن و سخن پاکیزه گفتن. (وسائل ، ج24، ص289، باب 26)