صفحه اصلی / احادیث / پدران معنوی برتر از پدران نسبی

پدران معنوی برتر از پدران نسبی

  • پدران معنوی برتر از پدران نسبی

 

امام حسن عسکری (ع) فرمود :

 

مَنْ آثَرَ طاعَهَ أبَوَی دینِهِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ عَلَیْهِمَاالسَّلامُ عَلی طاعَهِ أبَوَی نَسَبِهِ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ: لَاُؤ ثِرَنَّکَ کَما آثَرْتَنی، وَ لَأُشَرِّفَنَّکَ بِحَضْرَهِ أبَوَی دینِکَ کَما شَرَّفْتَ نَفسَکَ بِإیثارِ حُبِّهِما عَلی حُبِّ أبَوَیْ نَسَبِکَ.

کسی که طاعت و پیروی پیغمبر اسلام حضرت محمّد و امیرالمؤمنین امام علی (سلام بر هردو) را بر پیروی از پدر و مادر نسبی وجسمانی خود  مقدم بدارد  خداوند متعال به او خطاب می نماید:

همان طوری که طاعت مرا بر هر چیزی مقدّم داشتی، تو را در خیرات و برکات مقدّم می دارم و تو را همنشین پدر و مادر دینی یعنی حضرت رسول و امام علی علیهماالسّلام می گردانم، همان طوری که علاقه و محبّت ـ عملی و اعتقادی ـ خود را نسبت به آن ها بر هر چیزی مقدّم داشتی.

(تفسیر الإمام العسکری (ع) ، ص ۳۳۳، ح ۲۱۰)

در روایت است که پیامبر (ص) وامام علی (ع) پدران این امت اند ؛ البته پدران معنوی  نه پدران نسبی . وقتی موضوع پدر مطرح می شود خود به خود موضوع اطاعت هم مطرح می گردد و همچنانکه اطاعت پدر نسبی لازم است اطاعت پدر معنوی هم لازم است .

واگر اتفاق بیفتد که بین اطاعت پدر نسبی و پدر معنوی تلاقی وتعارض پیش بیاید در اینجا اطاعت پدر معنوی مقدم است . یعنی اول باید اطاعت معنوی صورت پذیرد.

به عنوان مثال هر گاه پدر معنوی به کسی دستور بدهد به خواندن دعای خاص در ظهر جمعه وپدر نسبی هم به او دستور بدهد به دعای دیگر درهمان ظهر جمعه دستور پدر معنوی مقدم است .

همین طور است دستورهای اجتماعی ، سیاسی ، عبادی  وهردستور دیگر . در مجموع دستور پدر معنوی مقدم بر دستور پدر نسبی است.

و مثل اطاعت است  محبت . یعنی محبت پدر دینی مقدم است بر محبت پدر نسبی .  واین تقدیم دستور خدا است وهرکس دستور خدارا در این موضوع اطاعت کند خداوند متعال به او  پاداش ویژه می دهد وشرافت وبرکت او را افزون می نماید.

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

چهل حدیث موضوعی در توصیف ماه مبارک رمضان

    چهل حدیث موضوعی در توصیف ماه مبارک رمضان   ماه رحمت ، برکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامبرخدا در جواب کسی که پرسیده بود كدام یک از اعمال بافضيلت تر است؟ فرمود: اِطعَامُ الطَّعَامِ وَ اِطيَابُ الكَلَامِ. غذا دادن و سخن پاکیزه گفتن. (وسائل ، ج24، ص289، باب 26)