اداری، اجتماعی

پرهیز از فریب در ارائه محصولات در فضای مجازی  

 پرهیز از فریب در ارائه محصولات در فضای مجازی  

استفاده ازفریب در تبلیغ کالا ، یکی از ناپسند ترین شیوه های معرفی یک کالا است  .  فریب یعنی مشتری را گول زدن و او را به اشتباه انداختن ، کالای ناسالم را سالم القا نمودن ، متاع نامرغوب  را مرغوب جلوه دادن وبی کیفیت را کیفی ارائه کردن  و خلاصه ، چیز بد را با بزک  نمودن ، خوب  نشان  دادن.

هر چند تبلیغات خوب است ؛  اما فریب در تبلیغات ، حرام و ناپسند  بلکه از اخلاق زشت و پست می باشد .

امام امیر المومنین (ع) فرمود:

لا تَعمَل بِالخَدیعَةِ فَاِنَّهُ خُلُقٌ لَئیمٌ ” ؛ [1]   اقدام به فریب نکن  ؛ چرا که فریب ، از پستی بوده و دون شأن انسان است.

واز این رو است که مسلمان حقیقی به دنبال فریب مردم نیست ؛ چون شأن وجایگاه انسان مسلمان بالا  و  والا است و می داند که هر گز نباید به کاری به پردازد که برخلاف شأن مسلمانی اوست .

پیامبر(ص)فرمودند: ” مَن کانَ مُسلِماً فَلایَمکُر وَ لایَخدَع” ؛[2]   هرکس مسلمان است، نباید بر ضد کسی نقشه کشیده وبر ضد  اودست  به نیرنگ  بزند .

بر این اساس ، می توان در یافت که فریب دادن از اخلاق انسان کریم ، به دور می باشد و انسان فریبکار نه تنها دردنیا آلوده به خوی و خلق پست و زشت می شود که در عالم آخرت هم اهل نار و اهل آتش جهنم  خواهد شد.  پیامبر (ص) از قول جبرئیل نقل می کند که این فرشته مقرب  همواره می گفت:

اِنَّ المَکرَ وَالخَدیعَةَ فِی النّارِ” ؛[3]     مکروفریب هردو درآتش اند.

از سوی دیگر ، یکی از قوانین ثابت شده در عالم تجارت  آن است که هنگامی که افراد  که درتبلیغات به خدعه و فریب دست می زنند ، نه تنها نمی توانند بر مشتری خود بیفزایند ؛ بلکه به مرور ، از تعدادمشتری های آن ها نیز کاسته خواهد شد  ؛ چرا که نیرنگ ودروغ عاقبت ندارد . فریب ، بد عاقبت است وانسان عاقل و حکیم خود را به فریب آلوده نمی کند. انسانِ در جستجوی مشتری تنها از طریق تبلیغ حکیمانه و عاقلانه وبا معرفی ویژه گی های حقیقی کالا ومحصولات خود  می تواند  به نتیجه مطلوب دست یابد  نه از راه خدعه و نیرنگ و فریب .

از این روست که امیر المومنین (ع) فرمودند : ” رَأسُ الحِکمَةِ تَجَنُّبُ الخُدَعِ“؛[4] سرحکمت ، پرهیز از نیرنگ است.

[1]  –   بحارالانوار ، ج 74 ، ص209

[2]  –   امالی  صدوق ، ص270  ، مجلس 46

[3]  –  همان

[4]  – آثارالصادقین ،  ج5 ، ص173

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا