صفحه اصلی / اداری، اجتماعی / چه کنیم تا دوستان مان زیاد شوند؟

چه کنیم تا دوستان مان زیاد شوند؟

چه کنیم تا دوستان مان زیاد شوند؟

 

در یکی از جلسات گفتیم که دوست یک نعمت ویک سرمایه است بنا بر این خوب است که  دوستان زیاد شوند وباید هر آنچه را که موجب افزایش دوست می شود  را افزود. از جمله:

  • اهل ورع بودن
  • اهل کرم وبزرگواری بودن
  • اهل حلم بودن

 

اهل ورع بودن

اهل ورع یعنی اینکه انسان از بدی پرهیز نماید واز تعدی وتجاوزبه دیگران برحذر باشد واز تعرض به آبرو وشخصیت و جان ومال وناموس دیگران اجتناب نماید وخلاصه کسیکه نه تنها از معصیت الهی پروا دارد بل از تعرض به دیگران واسائه ادب به آحاد جامعه هم پروا دارد . حال اگر مردم از کسی بدی نبینند بل بعکس سلامت نفس وسلامت رفتار  وسلامت در نیت به بینند وخاطر شان نسبت به او جمع باشد که هرگز آسیبی به آنها نخواهد رساند واز اوحس امنیت وآسایش نمایند به سمت اومی روند ، جذب او می شوند، وبه او علاقمند می گردند .

 

اهل کرم

اهل کرم به کسی می گویند که سخاوت او ، خیر خواهی او ، عفو وگذشت او ، گره گشایی او ، مرام ومنش خوب او ، خیر ونیکی او به دیگران برسد  وهرکسی که با او در تماس است به نحوی از خیر او  واز احسان او بهره مند باشد.

اهل حلم

اهل حلم به کسی گویند بدی دیگران را تحمل می کند  واز انتقام ومقابله به مثل پرهیز می نماید. یعنی جواب فحش را به فحش نمی دهد ، جواب بدخواهی را به بدخواهی نمی دهد ، جواب بدگویی را به بدگویی نمی دهد ، جواب اهانت را به اهانت نمی دهد ، جواب ظلم را به ظلم نمی دهد ، جواب خیانت را به خیانت نمی دهد ، اسائه ادب دیگران را تحمل می کند ، بدخلقی افراد را بر می تابد ، خشم دیگران را به خشم جواب نمی دهد وخلاصه اهل حلم کسی است که خشم خود را مهار می کند واز انتقام ومقابله به مثل بر حذر می شود.

 

آری کسی که اهل ورع باشد واهل کرم وحلم باشد دوستان اوزیاد می شوند چرا خیر او به همه می رسد و هیچ وقت به کسی شر نمی رساند .

امام عسکری (ع) در همین رابطه می فرماید:

مَن كانَ الوَرَعُ سَجِيَّتَهُ و الكَرَمُ طَبيعَتَهُ و الحِلمُ خُلَّتَهُ ، كَثُرَ صَديقُهُ .

كسى كه پارسايى خوى او ، بخشندگى طبيعت او و بردبارى خصلت او باشد ، دوستانش زياد شوند . (بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۷۹ )

 

خلاصه این سه کلمه این می شود که اگر شر تو به کسی نرسد و در مقابل خیر تو به دیگران برسد وهمچنین بدی دیگران را تحمل کنی وبا انتقام پاسخ ندهی دوستانت زیاد خواهند شد.

درباره admin

این مطالب را نیز ببینید!

برای دوستت رحمت باش

برای دوستت رحمت باش امام سجاد (ع) فرمود : … وَکُن عَلَیهِ رَحمَهً وَلا تَکُن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامبرخدا در جواب کسی که پرسیده بود كدام یک از اعمال بافضيلت تر است؟ فرمود: اِطعَامُ الطَّعَامِ وَ اِطيَابُ الكَلَامِ. غذا دادن و سخن پاکیزه گفتن. (وسائل ، ج24، ص289، باب 26)